Alla inlägg under maj 2022

Av Bokfrun - 23 maj 2022 09:28

Ännu en ljudbok jag lyssnat på, så alltså inget recensionsexemplar.
Jag gillar Grebes böcker, tycker de är väldigt bra.
Den här var inte den jag gillade mest av alla de jag läst och lyssnat på hittills men fortfarande väldigt bra.
De som fick mig att fastna för Grebes böcker var Husdjuret.
Jag har däremot svårt när uppläsare härmar barn, låtsas att de äter eller härmar dialekter.
Det är svårt med ljudböcker. Man uppfattar dem på olika vis, oftast är de bättre att läsa dem själv. Men ljudböcker är bra att ha som sällskap när man är i farten.

Av Bokfrun - 22 maj 2022 22:54

Ett dystopiskt helvete kan man säga att den här boken handlade om (om man får säga såna fula ord. Ombytta roller och ingenting är sig likt för människorna.
Jag förstod budskapet ganska fort. Blev i ärligheten lite orolig att boken skulle barka iväg åt ett helt annat mer extremt håll. Men min oro var obefogad. Boken är mycket spännande och bra och dessutom väldigt annorlunda.
Bra skriven och känslan att man själv är på plats infinner sig.

Boken finns att hitta på Visto förlags egen hemsida, men även på Adlibris och Bokus.

https://www.vistoforlag.se/morkt_paradis?search=M%C3%B6rkt%20paradis%20

https://www.adlibris.com/se/bok/morkt-paradis-bara-den-starkaste-overlever-9789178852819

https://www.bokus.com/bok/9789178852819/morkt-paradis-bara-den-starkaste-overlever/

Av Bokfrun - 17 maj 2022 19:20

Tips på en bok jag lyssnat på på Storytel. Inget recensionsexemplar men en bok väl värd att läsas.

Av Bokfrun - 8 maj 2022 11:15

Rita är en liten tjej i klass två som utsätts för mobbing av DUM-gruppen.
Men ibland går det att förändra saker och situationer om man verkligen vill och har styrkan.
För mig känns det som att Rita är äldre än en andra klassare, får mer känslan av att hon passar in på mellanstadiet. Jämför jag henne med min egen dotter som går i fyran så vill jag nog även placera Rita i klass fyra.
I slutet av boken finns det reflektions frågor om varje kapitel. Dessa frågor gör att jag tycker att boken passar som högläsningsbok i skolorna. Både bra att läsa om mobbing och även reflektera efteråt.
Läs den här för ditt barn och prata om mobbing och att retas, det är aldrig okej!

Av Bokfrun - 3 maj 2022 12:55

En bok som handlar om Katja, vänskap,kärlek, sorg, ilska, mobbing och den hemska Sjukdomen ALS.
Jag är glad att jag fortsatte att läsa boken. I början kände jag att boken nog inte var något för mig. Jag tyckte att den bara upprepade sig hela tiden. Den gjorde mig inte nyfiken utan det fick motsatt effekt.
Sen när den kom igång så hade jag svårt att sluta läsa den. Mest var det Luna jag ville veta hur det skulle gå med.
Jag gillade egentligen varken Katja eller hennes vänner, deras beteende är vidrigt skulle jag vilja säga. Samtidigt kan jag förstå Katjas ilska som behöver få pysa ut någonstans, men detta rättfärdigar inte mobbing.
Tiden att bara gå runt och vänta och vänta på döden, att inte vilja lämna sitt hem ifall det skulle hända mamma något när hon är borta. Den här tiden måste vara fruktansvärd.

Jag tror att den här boken är nyttig att läsa för många ungdomar men även vuxna så klart. Har man en vän eller vet ett barn som hamnat i den här situationen och reagerar med ilska så kanske man kan få mera förståelse.
Boken vänder sig till ungdomar i 12-15års åldern men fungerar även bra för vuxna.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards