Alla inlägg under februari 2018

Av Bokfrun - 28 februari 2018 13:42

Jag gillade den här boken. Väldigt enkel och lättläst/lyssnad.
Jag valde att lyssna på den och tycker att uppläsaren var bra.
Tycker även att upplägget var bra med dessa frågeställningar.
Har läst många böcker om förintelsen genom åren och även själv besökt Auschwitz och Birkenau.
Det här är en tid i historien som inte får glömmas bort och den får heller inte upprepas. Men vart världen är påväg nu idag är oroväckande.

Men som sagt, jag gillar att boken är upplagd utifrån frågor. Frågor som många ställer till Hédi och frågor som man själv burit runt på.


Cdons beskrivning: Vad betydde det att ha sin syster med i Auschwitz?
Var man hungrig hela tiden?
När förstod du att det pågick ett folkmord?
Kan det hända igen?

I över trettio år har Hédi Fried rest runt i svenska skolor för att tala om Förintelsen. Vittnesmålet om hur hennes familj deporterades från sin hemstad, och hur hennes föräldrar mördades i Auschwitz, har berört tusentals elever landet runt. Ofta är det i mötet med elevernas frågor som katastrofens omfattning blir som allra tydligast. Det är direkta, konkreta frågor som bottnar i en grundläggande känsla för humanism. Tillsammans hjälper de till att göra ett ofattbart skeende mer begripligt. Hédi Fried är en av få överlevande som finns kvar och kan berätta sanningen. I Frågor jag fått om Förintelsen besvarar hon ett urval av de frågor hon fått genom åren, frågor som nu för första gången samlas i en bok. Bara genom att fortsätta ställa de svåra frågorna kan vi undvika att upprepa historiens övergrepp.

Av Bokfrun - 27 februari 2018 12:28

Jag var lite tveksam till om jag skulle läsa den här boken då ordet övernaturlig används på bokens baksida.
9 gånger av 10 kan jag tycka att just övernaturliga grejer kan göra en bok barnslig eller löjlig. Att den genast riktar sig till de yngre åldrarna.
MEN så var inte faller med den här boken. Jag tycker Mats fick ihop det bra så jag upplevde boken som spännande och läskig och riktar sig verkligen inte till de yngre åldrarna ( min son kommer att få vänta med att läsa den här boken).
Jag ser fram emot att läsa Mats andra böcker, hemmet ligger högt upp på läslistan.

Å tur att jag avskyr kryssningar. Jag tycker det är läskigt att befinna mig ute på en båt i de kolsvarta mörkret redan innan jag läste den här boken. Så låt mig säga så här: Den här boken fick mig inte att känna mer lust att springa iväg och boka en kryssning :-)

Av Bokfrun - 23 februari 2018 14:07

Jag blev så glad när jag hittade den här boken på en loppis.
Jag tycker det är intressant att läsa om sekter och blev då rekommenderad den här boken.

Nu är den läst och som vanligt efter böcker om sekter sitter jag i full chock och full med frågor.
Det är så mycket jag vill veta! För en som aldrig varit med i en sekt är de här helt obegripligt att förstå.

Den här boken var intressant i alla fall. Och man är väldigt nyfiken på vart alla familjemedlemmar står idag.
I vanliga fall brukar jag tycka att sekter drar åt ett håll tex Gud eller någon/något annan de tror på.
Men i den här sekten är det Gud, utomjordingar, telepati och i slutet verkar de även rädda för USA:s maffia och kokainkarteller.

Det är så mycket som är galet i den här boken. Å att självaste sektledare kunnat härja så länge är obegripligt. Man tycker ju att iaf någon skola borde ha reagerat och anmält för länge sedan.

Av Bokfrun - 22 februari 2018 10:48

Wow vilken bok!
Lyssnade på denna bok. Det tog ett tag att vänja sig med uppläsaren men sen tyckte jag att hon var jätte bra.

Jag blev verkligen helt fast. Ville aldrig stänga av storytel så jag har gått runt med hörlurar hemma och varit allmänt osocial :-)
När jag har försökt dammsuga så har jag stannat upp varje gång det blivit spännande å hållit andan.
En riktigt riktigt spännande och bra bok.

Är spänning, nagelbitning och andningsuppehåll din grej, så läs den HÄR boken. Wow!!

Cdons beskrivning:En roman om ett fruktansvärt brott, om de människor som begick det och de som löser det.
Malin är den unga kvinnliga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat.
Hanne är profileraren med minnesförlust som fruktar sin framtid.
Jake är pojken som bär på en onämnbar hemlighet.
Alla förs de samman av ett brutalt mord i ett gammalt stenröse i den sörmländska byn Ormberg under några kalla vinterveckor. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris.

Av Bokfrun - 20 februari 2018 00:01

Den här boken skrevs inte i all hast, vilket märks. Tror det stod att det tog närmare 10 år att få den klar.
Den är skriven med en släng poesi.
Första sidan fick mig att vilja ge upp. Den är verkligen skriven på ett sätt som jag inte är van att läsa. Poesi är inget jag läser i vanliga fall.
Men jag är glad att jag gav boken en chans.
Den är vacker hemsk och skakande på samma gång.
Så sorglig men ändå fin och välskriven.

Jag ska ta och läsa någon av de verklighetsbaserade böckerna om Josef Mengele också.
Att detta fått förekomma är en stor tragik och jag hoppas att Josef och alla de andra onda brinner i helvetet än idag.

Cdons beskrivning av boken: År 1944 kommer tvillingsystrarna Pearl och Stasha till Auschwitz med sin mamma och farfar. De sätts i Mengele Zoo, nazisternas mänskliga experimentverkstad med tvillingar. Flickorna upplever förskräckliga fasor och de personligheter de en gång har delat klyvs nu i två: Pearl blir ansvarig för det sorgliga, det goda och det förflutna. Stasha får stå för det roliga, det vildsinta och framtiden. På vintern försvinner Pearl. Stasha sörjer tvilling, men håller fast vid tanken att Pearl fortfarande lever. När lägret befrias av Röda armén ger hon sig ut genom Polens förödelse för att hitta Pearl och försöka forma sig en framtid.

Av Bokfrun - 19 februari 2018 15:44

Den här boken lyssnade jag på men jag borde ha läst den i stället.
Jag gör så mycket små korta lyssningar titt som tätt och då får man ingen bra sammanhållning. De stunder jag lyssnade längre kom jag ju in i boken bättre.
Hur som haver var boken bra och intressant och uppläsaren var bra.

Det är synd att en person som är så driftig använder det på fel vis. Att spendera mer än halva sitt liv i fängelset är verkligen bortkastad tid.
Dessutom att fängelserna verkade göra lite som de ville med flyttar hit och dit och försvåra studier och sånt verkar väldigt knepigt.
Men det är även väldigt konstigt hur en fånge kan lyckas driva hela företag från sin cell i finkan.
Och hur lyckas man smuggla in en hel dator. Mobil, fine det förstår jag. Den är liten och lätt att gömma. Men en dator?

Hur man dessutom när man lever i en sån här kriminell värld vill ta på sig att utföra tex ett mord för att: jag är ju inte 21 år än så jag får kortare straff än er andra.

Ja, som sagt. Det är svårt att tänka sig in i denna värld om man inte levt i den själv. Men boken är bra och intressant och lättläst.



Cdons beskrivning
Jag vill berätta hur jag gick från att vara ett oskyldigt barn till att bli dubbelmördare. Samtidigt vill jag berätta att det finns en väg ut, hur djupt i skiten man än sitter."

I ett slitet miljonprogramsområde i förorten Jordbro, söder om Stockholm, växer Janne Raninen upp. En dag blir han vittne till att hans mamma brutalt misshandlas av sin partner i hemmet. För att ta sig ur misären börjar Janne snatta och göra inbrott. Snart eskalerar det till langning, rån och slutligen mord.

Inget döljs eller förskönas i självbiografin De kallar mig Solvallamördaren. Janne berättar både om det omtalade dådet på travbanan, som han begick som 20-åring, och mordet på hans barndomsvän, som skedde i efterdyningarna av det spektakulära Arlandarånet. Boken ger en skrämmande och fascinerande inblick i den kriminella världen. Janne berättar också om sin roll i den beryktade hiphopgruppen Kartellen, om livet bakom murarna och om vägen tillbaka till ett liv i frihet.

Av Bokfrun - 13 februari 2018 00:36

Nu har jag läst den tredje boken av Gunilla Bergstrand och jag bara hoppas på att det kommer flera böcker med det här polisgänget. Jag gillar dem verkligen!

Jag har ju kommit på mig själv nu i flera böcker som varit spännande, att jag håller andan.
Så gjorde jag ju så klart även i den här boken. Så ibland var jag tvungen att påminna mig själv om att ta lite andetag. Man vill ju gärna vara vid medvetandet tills man läst klart boken ;-)

Helt klart en läsvärd bok, precis som Gunillas andra två böcker.

Spännande, annorlunda men väldigt väldigt bra.

Av Bokfrun - 12 februari 2018 09:56

Jag fick för mig att lyssna på den här boken för att det är Clara Henry som både skrivit den och läser upp den och jag tycker hon kan vara rolig.
Själva ämnet känner jag mig ganska säker på med lite mer än 20 års erfarenhet :-)
Men nog fanns det information i boken som jag faktiskt inte hade koll på.

Clara Henry har skrivit på ett roligt och underhållande vis. Man fnissade till många gånger och känner igen sig från ungdomen.
Den här boken ska mina döttrar få läsa/lyssna på när det börjar bli dags.

Cdons beskrivning
Mens alltså. Vad är det egentligen? Och varför är det så pinsamt, att en gömmer tampongen i tröjärmen på väg till toaletten? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaren. För alla som väntar sin första mens, har fått mens eller har någon i sin närhet som klagar över denna fantastiska plåga, förklarar hon vad det innebär att ha en livmoder.

Har du alltid undrat vad mens är, varför det kan göra så fruktansvärt ont i magen eller varför det enda du vill göra ibland är att äta choklad och titta på söta kattvideor? Har du reagerat på hur tabubelagt det är att prata om något som hälften av jordens befolkning går igenom en gång i månaden under hela sitt fruktbara liv? Och framför allt: har du letat efter det bästa svaret till frågan "har du mens eller?"

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards