Alla inlägg under januari 2019

Av Bokfrun - 30 januari 2019 21:55

Tack ännu en gång för en bra bok Robbe Eriksson. Jag skulle nästan kunna kopiera förra bokens recension (Tjuven som hade klänning). Den här boken var precis lika uppskattad som den, om inte snäppet mer till och med.
Ämnen den berör är husbyggen av bajs, vikingar, diabetes, ADHD och mycket mer. Inga långa konstiga förklaringar utan det är förklarat så att det är lätt för ett barn att förstå.
Jag rekommenderar er även den här gången att läsa boken för/med era barn!

Vi fortsätter läsa böckerna i fel ordning, varför bryta ett vinnande koncept liksom :-D
Så det här var bok två. Tjuven som hade klänning var bok tre. Så nu har vi bara ettan kvar :-D

Förlag: Skabetti Books & Agency AB

Av Bokfrun - 27 januari 2019 22:39

Jätte intressant ljudbok och bra att få se det hela från ett annat perspektiv. För det mesta hör man bara om de manliga psykopaterna. Men det kan bero på att mörkertalet är högt hos män som blivit utsatta för en kvinnlig psykopat. Det är många som inte vågar anmäla.
Just de här fallen som tas upp i boken känns väldigt extrema, men uppenbarligen är det på det här viset på många ställen.
När man lyssnar på boken förstår man även hur viktigt det är att stå upp för en kollega och stötta den när man ser att något är fel.
Jag önskar att det vore flera människor som vågar det.
Summa summarum så tycker jag att boken var väldigt intressant. Lite tjatig här och där men det får man bortse ifrån.

Av Bokfrun - 25 januari 2019 18:35

Boken handlar om ett äldre par som träffas efter att Maj flyttat till stan.
Det är jätte roligt och mysigt att de träffas och blir kära, i övrigt händer det inte så mycket. Det är helt vanliga mänskliga vardagar.
Jag har lite svårt för väldigt målande beskrivningar där man tar med varje detalj. Det är lite så den här boken är uppbyggd/skriven. Jag lägger ett exempel bland bilderna. Men som sagt, det är jag personligen som har svårt för det. Jag vet att ni är många där ute som älskar det också, och då tycker jag verkligen att ni ska läsa den här boken.


Bokförlag: Visto Förlag

Av Bokfrun - 22 januari 2019 22:17

Tjuven som hade klänning är utläst. Lite förvirrande för barnen att Lasse-Maja är en kille som är klädd som en kvinna plus att han är tjuv. De är så vana med LasseMaja böckerna och filmerna där de är dektektiver och inte tjuvar.
Boken var uppskattad. När den här boken tog slut ville äldsta dottern börja i den andra direkt.
Jag tror att det här är en riktigt bra bok för barn, speciellt för en av mina döttrar som behöver jobba upp sitt ordförråd regält och dessutom inte orkar lyssna och ta till sig information i skolan. Då kommer den här boken in som ett bra hjälpmedel med lite olika fakta om ditt och datt fast invävd i en historia. Även jag fick lära mig lite.
Jag tycker att ni ska läsa den här för era barn. Det finns dessutom två böcker till. Vi råkade börja läsa i den sista, men det har nog inte sån stor betydelse.

Bokförlag: Skabetti Brooks & Agency AB

Av Bokfrun - 19 januari 2019 01:10

En bok som borde finnas på alla skolor från sjuan och uppåt.
En bok med korta lättlästa kapitel, som kanske kan hjälpa en vilsen själ hitta sig själv.
Den tar upp mobbing, homosexualitet, ätstörningar, våldtäkt och mycket mer.
Någon jag däremot saknar i boken är hur viktigt det är att anmäla en våldtänkt. Men i stället känns det tråkigt nog som att den blev bortglömd.
Ungdomarna känns väldigt vuxna i sitt sätt att vara och prata på. Så för mig känns inte karaktärerna som verkliga människor, men jag tror en ungdom skulle se det på ett helt annat sätt.

Bokförlag: Tallberg Förlag



Av Bokfrun - 16 januari 2019 11:24

En spännande och känslosam bok som är väldigt bra.
Ovisshet hos en far, oväntad vänskap, knasiga människor och endel vettiga så klart :-)
Jag är glad att jag läste den här boken och rekommenderar den verkligen.

Bokförlag: Albert Bonniers Förlag

Av Bokfrun - 14 januari 2019 21:54

Det här blir en svår recension att skriva. Man vill säga så mycket om boken, så recensionen skulle kunna bli flera sidor lång.
Boken är i alla fall riktigt riktigt bra men så FRUKTANSVÄRD.
Det går rysningar igenom kroppen och man har nära till gråt.
Alla dessa människor som fått gå igenom detta så många som dog och så få som överlevde.
En stad var det 12000 judar som blev tagna, endast 500 kom tillbaks. De som kom tillbaks möttes med förakt och en dam sade: De brände dem och brände dem, och ändå är det så många kvar i livet.

De som överlevde hade det inte så lätt när de blev fria heller. Deras familjer, släkt och vänner var döda. De hade inget hem att komma hem till. Många människor de förut känt vände dem ryggen. De ägde inget.

Jag mår illa av att tänka på hur det här kan ha fått inträffat.
Hur kan människor bli så grymma. Hur kan man plåga och döda folk, kasta spädbarn i luften, utföra tester på barn, ja allt de höll på med.

Jag har själv besökt Auschwitz och Birkenau, ett väldigt tungt besök.
Tog med några av mina egna foton om ni bläddrar bland bilderna.

Av Bokfrun - 11 januari 2019 20:38

Min chansning är att många av er där ute som brinner för feelgood böcker skulle gilla den här boken.
Den är bra, men det är inte riktigt en bok för mig.
Jag är lite småkänslig när det kommer till feelgood böcker, ofta är de lite för glättiga för mig. Men vissa går bra.
Här handlar det ju som rubriken säger om att göra 24 goda gärningar, och det känns som att alla dessa gärningar blir serverade på silverfat.
Men det är absolut en avkopplande bok.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards