Alla inlägg under mars 2020

Av Bokfrun - 29 mars 2020 19:47

Om ni funderar på varför det är frågetecken eller andra konstiga grejer här och där i mina recensioner så är det för att min app på mobilen inte klarar av de mest enkla tecknen, detta glömmer jag av titt som tätt.

Av Bokfrun - 29 mars 2020 19:43

Jordens läskigaste väsen är precis som omslaget säger, en väldigt lättläst bok.
Det är ett väsen på varje uppslag med bilder och kort enkel text.
Jag och dottern tyckte att det var en intressant bok, även om vi gillade ?jordens utdöda djur? bättre. Men det beror på vad man är mest intresserad av. Båda böckerna är uppbyggda på samma vis.

Av Bokfrun - 22 mars 2020 23:36

Testamentet är en bok som handlar om en stor familj, med betoning på stor :-D
Där alla har olika problem och demoner. En rätt skadad familj skulle jag vilja säga.

I början gick mitt intresse för boken upp och ner. Ibland ville jag lägga bort den och ibland kunde jag inte lägga ifrån mig den.
Men efter ungefär halva boken var det något som tog tag i mig. Något som gjorde att jag började tycka att den bara blev bättre och bättre.

Boken är väldigt speciell skulle jag vilja säga eller snarare originell.
Jag gillar uppbyggnaden av den. Hur kapitlena är uppdelade, hur vi får följa ett syskon i taget.
Jag har aldrig läst en bok som denna faktiskt.
Låter kanske konstigt sagt men om ni läser den så förstår ni vad jag menar :-D


Av Bokfrun - 22 mars 2020 22:37

Skräckstorm är en ruggig bok för 9-12 åringar, men den var helt okej för mig som vuxen att läsa också.
Först trodde jag att det skulle vara en bok som handlade mycket om skolsituationer som mobbing och sådan. Känslan att dröja sig kvar i klassrummet efter skolans slut.
Det tråkiga är väl just att de bråkiga barnen/barnet har en diagnos (säger mamman till ett diagnos barn :-D )
Men hur som haver så rätt som det är slår det bara till och blir väldigt spännande. Den spänningen håller i sig till slutet.

Jag gillar Kenny, då han stod ute med sin syster i kylan gjorde det ont i mitt mamma hjärta.
Lykke är också en favorit. Gillar att hon står upp för sig och för andra. Tuff och stark!

Jag valde att läsa den här boken för mig själv först för att se om yngsta dottern skulle våga vara med och läsa den. Hon är bara åtta år, så jag kommer att vänta ett litet tag till innan hon och jag läser den. Stora syster på tolv år skulle kunna lyssna på den nu, jag vet redan nu att när vi läser den tillsammans senare kommer båda två att tycka att den är läskig
:-D

Är ditt barn i den här målgruppen och gillar spänning och gåshud på armarna så ska ni absolut grotta ner er i den här boken en mörk och sen kväll, gärna med lite oväder utanför. Jag lovar, ditt barn kommer att tycka att den är riktigt läskig.

Boken kan ni bland annat hitta på förlagets hemsida: www.idusforlag.se

Men den finns även att hitta på adlibris och Bokus.

https://www.adlibris.com/se/bok/skrackstorm-9789189055926

https://www.bokus.com/bok/9789189055926/skrackstorm/




Av Bokfrun - 21 mars 2020 12:43

När tomtarna vaknar är en otroligt fin bok med väldigt fina och roliga illustrationer.
Det var nästan så att jag önskade att det var dagen innan julafton, stora snöhögar ute och snöflingor som faller från himlen, vi Sitter nersjunkna i soffan och läser den här boken.

Boken är på rim, vilket jag tycker är roligt när det kommer till barnböcker.

Tittar man noga på bilderna så kan man hitta både det ena och det andra.

Dottern tyckte verkligen om boken precis som jag gjorde.
Alla barn som gillar tomtar och nissar borde läsa den här boken där de förbereder inför jul.

Boken kan ni hitta på www.idusforlag.se
Även på Adlibris och Bokus finns den: https://www.adlibris.com/se/bok/nar-tomtarna-vaknar-9789175778631

https://www.bokus.com/bok/9789175778631/nar-tomtarna-vaknar/

Av Bokfrun - 9 mars 2020 23:30

Ljudbok
En bok om kriminella i Sverige. Endel känner man igen och endel inte.
Peter Rätz har jag läst en bok om tidigare, han figurerar även i den här boken. Men eftersom jag läst om honom tidigare så var det i princip inget nytt om just honom. Däremot var det intressant att lyssna på det mesta utöver Peter Rätz.

Boken kommer in lite på att det är många människor som placeras på fel plats. Tex psykiskt sjuka hamnar i fängelset.
I tidigare böcker jag läst så har de också tagit upp just det ämnet. En psykisk sjuk som hamnar i fängelset, en suicid tonåring som hamnar på ett hem med kriminella människor just för att man inte vet vart den ska placeras. Mycket sånt, så jag är beredd på att hålla med på den fronten.

Jag ser ingen prestige i att hänga med eller känna kriminella. Men det känns lite som att Dick känner på ett annat vis.
Men alla är ju olika som man brukar säga och efter det lägger man på : och tur är väl det.

Boken är i alla fall intressant och läsvärd!

Av Bokfrun - 5 mars 2020 23:27

Intressant läsning!
Idag finns det så mycket olika tips och råd gällande vad man ska äta och hur man ska leva. Hur vet man vem som har rätt egentligen?

Men jag tar med mig många saker från den här boken. Vissa saker känns så självklara när man läser om dem och låter väldigt logiska.

Jag håller med om att mat är = Det som inte har någon innehållsförteckning.
Icke mat = det som har innehållsförteckning.
Jag borde börja leva mer efter just det tankesättet känner jag.

Modern mat ger moderna sjukdomar!

Väldigt intressant att läsa lite om de blå zonerna, länderna där folket levde längre än i andra länder.
Det finns en hel bok om detta som är skriven av Dan Buettner. En bok i alla fall jag måste läsa.

Det är helt klart en intressant och bra bok som gav många aha upplevelser och även oh shit upplevelser då man upptäcker att man verkligen lever tvärtemot bokens budskap :-D

Ibland blev det lite rörigt men för det mesta flöt det på.

Det finns även recept i boken för er som gillar det :->

Av Bokfrun - 5 mars 2020 15:56

En fin bok tycker jag. Men tyvärr börjar damerna bli till åren. Jag vill att de för alltid ska stanna i den åldern de hade i förra boken och att det ska komma många fler böcker om dem.

Det sägs en hel del tänkvärda saker tycker jag.
Bland annat sägs den här meningen: Den som ikke følger sin egen vind, vil alltid komma ut av kurs.
Även de här meningarna är tänkvärd.
Kat säger till Maraia: Mitt slutt er din begynnelse. Maraia svarar: Begynnelsen og slutten er det samme.
Det får i alla fall mig att tänka till lite.

Även i den här boken hinner jag bli lite irriterad på Armand till en början :-D. I bok nr ett driver han en till vansinne.

Lite aktuella ämnen slinker in på ett bra sätt. Tex allt skräp i haven. En val som dör på grund av all plast är ett exempel.

Boken lästes på norska, jag trodde att det skulle bli knepigare än vad det faktiskt var.
Så jag är nöjd med både boken och min läsning :-D

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards