Alla inlägg under augusti 2018

Av Bokfrun - 31 augusti 2018 13:03

Jag vill bara börja med att säga att alla böcker som utspelar sig i Dalarna eller nämner Dalarna i förbifarten får en liten pluspoäng ;-)

Så pluspoäng på Dalarna, men i övrigt fångar inte handlingen mig riktigt.
Ju längre in i boken jag tar mig, ju mer ofokuserad blir jag. Så tråkigt nog passade inte just den här boken för mig.
Men kom ihåg att det är för mig den inte passade. Jag vill att ni ändå ska läsa den och bilda en egen uppfattning.
Det finns dock en händelse i boken som får mig att rysa. Ni som har läst den förstår nog vilken jag menar.

Bokförlag: Piratförlaget

Av Bokfrun - 28 augusti 2018 09:25

När jag började läsa den här boken trodde jag att jag visste precis hur handlingen skulle utspela sig. Men tji så fel jag hade.
Den blev inte riktigt som jag förväntat, men den var bra ändå. Lite gullig och småmysig så där emellanåt.
Slutet blev inte alls som jag hade planerat :-) Men jag gillade det ändå. Jag hade tyckt mycket om mitt slut också, men ändå gillade jag detta avslut då det kom lite oväntat. Något jag inte alls räknat med.
Det blev en hel del skratt både här och där.
Dock så var det några kapitel där i början som påminde mycket om böckerna: Kaffe med rån och En man som heter Ove. Men det släppte som sagt efter några kapitel.
Detta är en bok för de som gillar feelgoodgenren. Det är dessutom korta och lättlästa kapitel.

Bokförlag: Norstedts

Av Bokfrun - 24 augusti 2018 15:57

Den här boken handlar som rubriken säger om tankefällor, men även om sex, förlåtelse, kärlek, besvikelse, tillbakablickar, förminskande av känslor, osäkerhet, att leva i nuet, att lyssna på och respektera sig själv och andra, sprida kärlek och respekt, och så mycket mycket mer.

Det är en intressant bok som är lättläst, den har även korta kapitel.

Jag måste bara skriva ett citat från boken som skulle kunna vara tagen direkt från min egen mun : ?Tack till mina älskade föräldrar som fick äran att föda mig till denna värld? Det är den första meningen i boken och jag gillar den skarpt :-D

Vissa delar i boken kan man känna igen sig i och andra inte.

Dessutom finns det bland annat två viktiga frågor i boken. De lyder så här: Hur medvetet lever vi våra liv? Eller låter de flesta av oss bara livet tuffa på per automatik?
Jag vet att jag är en tuffare, vilket jag insett mer och mer den senaste tiden. Därför är det snart dags för mig att kliva av tåget och våga testa något nytt.
Tack snälla Mirja Johanna för att jag fått ännu mera insikt om mig själv.

Oj vilken lång recension det här blev.

Av Bokfrun - 21 augusti 2018 22:37

En mycket uppskattad bok hos barnen! Vi hade väldigt roligt när vi försökte göra alla tecken.
Minsta barnet ville att så fort vi kom fram till ett nytt tecken så skulle vi göra om alla tecken från början.
Så det blev både att öva teckenspråk/teckenstöd och öva minnet.
Men hela boken handlar så klart inte bara om teckenspråk utan det fanns en riktig story också som vi alla gillade.
Mina barn på 7 och 11 år tyckte mycket om boken!

Bokförlag: kikkuli Förlag

Av Bokfrun - 20 augusti 2018 10:01

Christian har jobbat som både läkare i Sverige och som läkare utan gränser.
Han har sett och varit med om mycket. Upplevt vilka olika kulturer vi lever i och hur olika syn på liv och död vi har.
Christian berättar ur sitt eget minne om sitt arbete både då och nu. Han har tar även med en hel del fakta och forskningsresultat/uppståndelse.

Till alla er som blir arga över att komma till akuten och få höra ?det här är ett ärende för vårdcentralen? , det finns en anledning, jag lovar. Läs boken så får du se :-)

Bara rubriken på den här boken får mig att darra lite extra, och när han berättar om alla misstag som begåtts drar jag efter andan.
Man vill så gärna tro att läkare är gudar, gudar som kan rädda oss alla och aldrig begår misstag. Det är en tuff börda att lägga på någon.

Visste ni att Sverige har minst antal vårdplatser per invånare i EU. Det är skamligt!

Bokförlag: Norstedts

Av Bokfrun - 15 augusti 2018 18:33

Det är väldigt tufft av både för författare och förlag att ge ut den här boken.
Ann blev trots allt hotad redan innan den var utgiven.
Det tidigare förlaget hon haft drog sig ur av säkerhetsskäl.

I den här boken får man en inblick i Södertäljemaffian.
I början av boken finns det en uppställning där man ser namn och vad de har för roll. Jätte bra att kunna bläddra tillbaka dit om man blir osäker på vem som är vem. Det uppskattas mycket!

Det jag funderar på är om livet i en maffia/gäng verkligen är värt det.
De lever alltid under någon form av hot, är orolig för barn och familj ifall någon ger sig på dem. De går med skyddsväst och behöver alltid slå en kik över axeln.
Kan de verkligen lita på sina vänner?
Sen framför allt: Blir gäng någonsin kvitt? Det sker hämnd efter hämnd efter hämnd, men någon gång måste de andra ha fått betala sitt pris?

Jag läser gärna flera böcker liknande den här. Så boktips är välkommet :-)

Förlag: Mondial


Av Bokfrun - 12 augusti 2018 00:28

Jag har nu läst mer än halva boken, men jag känner ändå inte riktigt att jag kommit in i den.
Jag får ingen ordning på personer och relationer, och sätter att skriva på faller mig inte heller i smaken.
Jag tycker att det är viktigt att vara ärlig. Man ska kunna tala om ifall man tycker en bok är bra eller mindre bra. Däremot tycker jag inte man behöver rata någon nere vid fotknölarna eller höja alla böcker till skyarna.
Det är ett stort jobb att få ihop en bok och jag beundrar alla som lyckas!!
Jag kommer att ge den här boken en ny chans vid ett senare tillfälle eller lite på sidan av en annan bok. För jag vill verkligen läsa klart den, men det får ta den tid det tar.

Men jag är glad och tacksam över att jag fått det här recensionsexet. Att jag får möjligheten att göra nått som jag älskar, nämligen att läsa läsa läsa läsa :-)

Bokförlag: Storge

Av Bokfrun - 8 augusti 2018 22:39

Jag trodde aldrig att jag skulle behöva en logga till mina recensioner. Men en författare ville ha min logga på recensionen som jag har gjort, han skulle använda recension och loggan som hands out. Så med hjälp av två vänner så har jag nu en logga som jag kan använda mig av vid behov.

Nu känner jag mig lite mera vuxen ;-)

Sen lär jag ju så klart lära mig hur man klämmer in den här och där :-)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards