Alla inlägg under oktober 2015

Av Bokfrun - 26 oktober 2015 13:17

Är hemma och vabbar med min dotter som fick hett vatten på (på bröstet)sig förra veckan.
Men lilltjejen är grymt stark och gnäller nästan inte alls.
Hon vilar på soffan och jag passar på att läsa lite samtidigt som jag lyssnar på alla barnprogram som strömmar ut från tv:n.


Av Bokfrun - 25 oktober 2015 01:20

Pelle är tillbaka igen efter 10 år betydligt friskare än förr. Man kan inte säga att han är 97% handikappad längre (som läkarna sa till honom då han var som sjukast)
Han åker runt och föreläser om tourettes och råkar ut för det mesta faktiskt skulle jag vilja säga.
Denna bok handlar inte så mycket om just hans sjukdom/diagnos utan mer om alla konstigheter han ställd inför på sina resor.

Av Bokfrun - 21 oktober 2015 22:27

Att förlora sitt barn måste vara det absolut värsta som någonsin kan hända. Att samtidigt tappa bort sig själv på samma gång måste vara fruktansvärt.
Att i elva år haft någon att vårda, någon att alltid tänka lite extra på, ge mediciner, rengöra sår, skära maten i minimala delar. Att alltid passa upp dag som natt och att spendera mer tid på sjukhus än hemma, och sen helt plötsligt en dag tar det slut.
Vem är man då?

Jag tror att det är många föräldrar som upplever detta. Inte bara att familjen minskar utan också att allt förändras och man tappar bort sig själv.

En ärlig bok är det här. Där Annika utrycker sig på vis ibland som nog många tänker men inte vågar säga.

Av Bokfrun - 19 oktober 2015 16:41

Tänk er att inte kunna kliva över en tröskel utan att göra en massa ritualer innan som ibland kan ta flera timmar.
Att inte kunna klä av sig och ta en dusch. Att tillslut inte kunna ta sig till toaletten för att det krävs alldeles för många ritualer för det, så man väljer att utföra sina behov i påsar som ligger kvar inne i rummet. Tänk er att inte kunna läsa vissa bokstäver som tex x y z. Om de dyker upp i en text så måste man börja om.
Allt detta upplever killen i boken och så mycket mycket mer.

För mig var Tourette bara en sjukdom där man kan häva ut sig konstiga saker vid opassande tillfällen. Jag hade inte en aning om allt detta med tics och alla tvångstankar.

Av Bokfrun - 1 oktober 2015 23:05

Klart att första oktober ska firas in med att läsa ut en bok ;-)
En bra bok dessutom!

Jag är överhuvudtaget inte inläst på fånglägret Guatánamo, men efter att ha läst den här boken vet jag nu att det är ett ställe där du inte vill hamna.
Murat som hamnar där trots att han är oskyldig, utsätts för tortyr dagligen i fem års tid.
Att han överlevde är ett under.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards