Alla inlägg under januari 2014

Av Bokfrun - 31 januari 2014 18:17

Äntligen är den slut!

Denna boken gillade jag inte alls! Den var alldeles för barnslig för mig. Alla som medverkar i boken verkar tänka som fjortonåringar och det var inte min grej riktigt. Däremot om jag låter mitt bonusbarn läsa den (han är 10 år) så tror jag att han skulle tycka att den var jätte rolig.

Nix pix ingen bok jag skulle vilja läsa igen! 


 


Handling: När Fan blir gammal blir han kriminell 

Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

Märtha får en snilleblixt - de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster. Men allt går inte som planerat. För att lyckas måste de tänka ut det perfekta brottet. Äventyret tar fart. Snart finner sig Pensionärsligan indragen i den undre världen och vad som helst kan hända. 



Av Bokfrun - 27 januari 2014 22:00

Gav min in i denna bok med tanken att detta är ju inte min typ av bok men jag ger den en chans ändå.

Efter att ha läst några sidor var jag fast. Ville inte lägga ifrån mig boken överhuvudtaget.

Det händer saker hela tiden, så boken har inte för ett ögonblick blivit det minsta långtråkig.

Den är väldigt lättläst och välskriven.

Jag älskar när jag får tag i en bok som fångar mitt intresse så totalt så att jag aldrig vill lägga den ifrån mig.

Eftersom detta är den första boken i en planerad triologi så ser jag fram emot när de andra två böckerna kommer ut, för JA, jag tänker faktiskt läsa dem!

En helt klart läsvärd bok som gjorde att jag varken ville titta på tv eller roa mig på något annat vis. Jag blev helt fast!


 


Handling: Pojken från Herculaneum är första delen i en planerad trilogi om svearna Amund och Björn. När historien börjar är Claudius kejsare i Rom och Sverige består av olika stammar som under vissa perioder idkar handel och umgås med varandra, men under andra perioder krigar om makt och ära. I Romariket bor befolkningen i städer med badhus och teatrar. I Sverige bor vi i enkla hus tillverkade av trä och med halm- eller torvtak som skydd mot väder och vind. Amund och Björn växer upp i Håge by, någonstans i nuvarande Uppland. Efter att byn en iskall januarinatt blivit attackerad och bränd till grunden av fientliga stammar, tvingas den tolvårige Amund och den elvaårige Björn, fly för sina liv tillsammans med Björns far, Odd. Alla de andra av byns innevånare blir brutalt slaktade eller sålda som trälar. Vi får nu följa Amund och Björn på deras flykt söderut tills de når handelsplatsen Kivik i södra Skåne. Där växer våra vänner upp till unga män. När händelserna i deras barndom till slut kommer ikapp dem, blir de båda kusinerna tvungna att fly vidare. De bestämmer sig för att ta sig till den romerska gränsen och där ansluta sig till de romerska legionerna. Nu börjar ett spännande, men farlig liv som legionärer i den mäktigaste armé världen hittills har skådat. Ska Amund och Björn någonsin kunna ta sig hem till Håge igen och ta tillbaka det som så brutalt togs ifrån dem, den där iskalla januarinatten?

Av Bokfrun - 22 januari 2014 20:47

Idag kom boken hem som jag blivit ombedd att recensera :-)  Det ska bli väldigt spännande.

Boken heter Pojken från Herculaneum och är skriven av Jan Ljusterdal.

Ska sätta igång med den så fort som möjligt, de andra böckerna jag läser får vänta lite.

Av Bokfrun - 15 januari 2014 10:34

Började läsa den här boken igår och kunde inte sluta. Jag låg och skrattade så tårarna rann. Min stackars man försökte se på sitt tv program, men jag störde nog lite med allt mitt skratt och alla sidor jag var tvungen att visa honom :-p

Man skulle vilja göra ett litet besök i Fredrik Backmans huvud för där verkar det vara väääldigt roligt.

Det var bara humor genom hela boken och den var väldigt lättläst.

Jag längtar faktiskt till det är dags för mig att läsa hans nya bok: Min mormor hälsar och säger förlåt. Jag har inte köpt den ännu, men det måste jag snart ta och göra.

Detta är en helt klart läsvärd bok! 



 

Handling : "Det är alltså jag som är din pappa. Du får vänja dig." 

Till min son. Jag ber om din förlåtelse redan nu. För allt jag kommer göra fel. För allt jag inte kommer förstå. För minibussen. Shortsen. "Öl byggde denna vackra kropp"-t-shirten. För att jag försöker high-fajva dina kompisar.
Den här boken är till dig. Om sakerna jag tror att du behöver veta om världen. Om fotboll, Ikea, manlighet, Gud, friterad Snickers-glass och hur man klarar Monkey Island 3. Om försvunna bilnycklar och varför pappa var tvungen att döda den sjungande plastgiraffen.
Mest av allt är det en bok om att försöka vara en bra förälder. För jag vill att du ska veta att jag verkligen alltid gjorde så gott jag kunde.
Ingen googlade mer än jag.



Saker min son behöver veta om världen är en pappas stapplande försök att förklara världen för en tvååring. I kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om Ikea", "Vad du kommer att behöva veta om rörelseaktiverade toalettlampor" och "Vad du kommer att behöva veta om varför Felicias mamma är sur på mig" blottlägger Fredrik Backman med stor komisk träffsäkerhet 2000-talets småbarnsföräldrars alla ängsligheter och tillkortakommanden. Men mellan igenkännande gapskratt och skarpa samtidsreflektioner finns också kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om manlighet" och "Vad du kommer att behöva vet om när jag håller dig lite för hårt i handen". Med uppriktiga rädslor och villkorslösa kärleksförklaringar som går rakt in i bröstet hos läsaren. Vare sig man är förälder eller inte.


Av Bokfrun - 14 januari 2014 20:44

Så där, nu är årets första bok utläst, ååååååå jag måste säga att den var såååå bra.

Det var mitt lilla projekt där gubben fick ta kort på bokstället i affären å jag valde en på de viset. Å vilket val det blev :)


Jag blev verkligen helt fast i den här boken och ville läsa mer och mer och mer. Boken var en roman, men människor har ändå haft det på detta vis. Väldigt svårt att förstå faktiskt.

Jag blev intresserad av att läsa fler böcker om hur just mörka människor hade det förr i tiden.

Jaja åter till boken nu då.

Jag tyckte aldrig att boken blev tråkig och jag tyckte definitivt inte att boken var utfylld med massa onödigt pladder för att göra den längre.

Slutet på denna boken är verkligen gripande måste jag säga. Skulle det bli en film av det här skulle jag definitivt se den.

Alla människorna är intressanta på sina egna vis och vissa känner man ilska mot redan från start.

De berättar genom sina egna kapitel men de blir ändå aldrig en massa upprepningar som jag tycker att det kan bli annars när man skriver en bok på det här viset.

Nix pix denna författare har helt klart lyckats :-)

Det är helt klart en läsvärd bok.

Å så tycker jag att framsidan på boken är så fin. Det är inget jag brukar kommentera annars men den här boken var värd att kommentera.


 

handling:   

Fängslande om amerikanska södern 

År 1946 flyttar Henry McAllan med sin hustru Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. För henne är det en både främmande och skrämmande miljö. Henrys kärlek till lantlivet delas inte av Laura, som sliter hårt med att uppfostra deras två barn under sträng övervakning av sin hatiske, rasistiske svärfar. När det regnar stiger vattnet och slukar bron som leder till staden. Familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.

Efter krigets slut återvänder två unga män från Europa för att hjälpa till med arbetet på farmen. Jamie McAllan är raka motsatsen till sin äldre bror Henry. Han charmar sin omgivning men förföljs av plågsamma minnen från kriget. Ronsel Jackson, äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen, återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd: den djupt rotade rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två unga männen kommer att dra in dem alla i en förgörande tragedi.

Mississippi är Hillary Jordans hyllade och prisblönta debutroman. Det är en starkt gripande historia om rasmotsättningar och hopplöshet, om traditionens förkrossande makt men också om kärlek och vänskap över alla gränser. 

Av Bokfrun - 13 januari 2014 21:08

Har äntligen hittat på en bok att läsa.

Gav gubben min ett specialuppdrag när han var på affären. Han skulle ta ett kort på bokstället med böcker å skicka till mig. Så snäll som han är gjorde han det, och jag kunde då välja en bok han skulle köpa.

Och ännu har jag inte ångrat mig, utan hittills är boken braaaa faktiskt.

Skiver inte vad det är för bok förrän den är klar :-p


Fick även en rolig förfrågan i dag om att läsa en bok och recensera den. Det skulle vara jätte skoj att göra :)

Vad lyxigt om man skulle kunna få ha det som jobb. Läsa lite böcker och skriva vad man tyckte, då skulle man ju aldrig behöva lämna brasan under vintertid :)  skulle passa mig perfekt haha.

Av Bokfrun - 3 januari 2014 23:45

Ja jag skulle verkligen behöva ha en riktigt jäkla bra bok att läsa nu.

Har ju haft läsuppehåll nu innan jul och det har varit ganska skönt, men nu lääääängtar jag till en riktigt bra bok.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards