Alla inlägg under december 2018

Av Bokfrun - 28 december 2018 23:36

Det här är en bok att rekommendera! Jag blev i alla fall fast direkt.
Vad är det för tissel och tassel som försiggår? Det var en av frågorna jag verkligen ville ha svaret på så det var omöjligt att lägga ifrån sig boken.
Den är riktigt bra skriven med en fängslande handling!
Det var ett dödsfall jag inte kunde få ihop tidsmässigt, men det kan helt enkelt varit ett missförstånd från min sida.
Men som sagt, en riktigt bra bok!

Bokförlag: Sekwa förlag
etta

Av Bokfrun - 23 december 2018 00:53

Jag älskar den här boken!
Det är väldigt intressant att läsa om alla dessa väsen, oknytt, maror, spöken och dyligt.
Jag skulle även vilja veta hur ?sagorna? uppkommit, hur de lyckades sprida sig runt i Sverige och om det fortfarande finns människor här i vårat land som tror på det här.
Jag skulle älska att få sitta med ett gäng människor som kan berätta allt de trott på inom det här området.
Endel typer/väsen i den här boken var även nya för mig. Jag har tex aldrig tidigare hört talas om Lyktgubben, Natteamn, Gloson eller Askefroa.
Boken innehåller dessutom helt fantastiska illustrationer.
Jag är helt såld, live it!




Av Bokfrun - 21 december 2018 20:39

Jag har längtat efter att läsa den här boken, en av anledningarna har varit det fina omslaget så klart :-)
Inte blev jag besviken på innehåller heller, det var en lättläst och ganska rolig bok.
Gudar och jättar med fler lurar eller dödar varandra.
Vissa gudar gör allt för att få som de vill även om det är på någon annan guds bekostnad.
Guden Loke (Odens bror) är en riktigt lömsk, lurig, halvdryg typ.
Många gånger i såna här böcker är det mycket namn att hålla ordning på. Men i den här boken behöver du inte ha koll på dem hela tiden. Längst bak finns en namnlista där det står vilka alla är, så har man glömt kan man bläddra bak och titta.
Jag gillade den här boken!

Förlag: Bonnier Carlsen Bokförlag

Av Bokfrun - 18 december 2018 11:18

Några väl spenderade timmar med den här boken i öronen. Den var spännande och bra. Självfallet blir jag sjukt irriterad på människor och vill bara hoppa in i boken och läxa upp dem. Men skulle inte människorna göra som de gör så skulle boken bli väldigt kort :-D
Slutet blev dramatiskt och oväntat, men jag blev tyvärr inte jätte förtjust i det. Men övriga boken var mycket bra!

Av Bokfrun - 13 december 2018 16:52

Fick en bok idag från tallbergs förlag :-)
Tack och bock

Av Bokfrun - 11 december 2018 20:13

Ibland smiter det in en liten ljudbok före alla recensionsexemplar som ligger och väntar i min hylla. Jag behöver vila ögonen emellanåt och då får det bli på det här viset.
Hur som haver så tycker jag att boken var bra och spännande. Jag lyssnade klart på den ganska snabbt för att få veta hur det skulle gå med allt.
Misstänkte både den ena och den andra.
Det var dock några meningar som återkom igen och igen och igen vilket jag tyckte var jobbigt. Nog för att man ska förstå att något hände när de var barn men man behöver inte vara övertydlig och upprepande hela tiden. Tillslut lyckades jag i alla fall koppla bort det där.

Uppläsaren var bra !

Av Bokfrun - 10 december 2018 09:01

En intressant lättläst bok på endast 90 sidor.
Du får veta hur det känns att ?komma ut ur garderoben?. Hur föräldrar, släkt och vänner vänder en ryggen.
Samhället som avskyr en, som tror att det är häxeri och smittsamt.
För att kunna gå säkert måste du fly landet. Det känns så himla tragiskt, att om du blir kär i fel person så tycker varenda kotte sig ha rätt att utsätta dig för tex våld, även poliserna.

Fifi som har ett kapitel i boken flydde ifrån sitt land och hamnade i en liten by full i fördomar och trångsynthet utanför Hedemora.
Jag som känner till Hedemora och byarna runt om kan nog nästan gissa vilken by det är.

En mamma i ett kapitel har en väldigt annorlunda rädsla.
Hon tror att om hon lämnar pappan som är gay, så kommer lillebror också att bli gay. Och hon tycker att det räcker med att pappan och dottern är det.

Jag tycker boken var väldigt bra och intressant.
Första kapitlet var jag inte jätte förtjust i (onödig information som inte tillförde kapitlet/boken nått) men de andra var riktigt riktigt intressanta.

Bokförlag: Tallbergs Förlag

Av Bokfrun - 9 december 2018 20:20

Det smärtar i mitt mammahjärta att läsa om denna frånvarande pappa.
Jag kan känna hur ont det måste göra för ett barn att ha en far som missar när man gör mål i matchen, tar studenten, alla föräldrarmöten och dyligt.
Att få sin lådbil sönderslagen bara för att pappa säger att man inte får parkera den hemma för då kan grannarna störa sig på den.
Självklart har pappan bra sidor också, som tex att han sover dåligt när Benny är ute på natten, det visar på någon form av kärlek och omtänksamhet även om han i övrigt mest verkar kunna visa sin kärlek genom pengar.

Att skriva ett brev till sin döde förälder tycker jag är en bra idé. Många minnen man glömt av för stunden kan börja tränga sig fram. Både bra som dåliga.
Kanske borde jag skriva ett brev till min mor.

Boken är lättläst och endast på 117 sidor.

Bokförlag: Stenberg-Schentz Förlag

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards