Alla inlägg under maj 2018

Av Bokfrun - 31 maj 2018 23:27

Ibland blir man bara förfärad och chockad! Vad vissa barn får uthärda i sina liv.
Den här boken kommer att göra er arga, ledsna och en aning äcklade. Men så klart tycker jag att ni ska läsa den då jag tycker att alla dessa barn ska få berätta sin historia (nu är det ju familjehemsmamman som gör det dock).
Jag hoppas att detta barn har ett helt annat liv nu med kärlek och lycka.


Cdons beskrivning:
En sann historia av författaren till Skadad.

När sjuårige Reece kommer hem till Cathy har han redan avverkat fyra fosterhem på lika många veckor. Allt eftersom detaljerna kring hans unga liv kommer i dagen så blir det tydligt att Cathy ställts inför sitt livs största utmaning hittills när det gäller att hjälpa honom.

Pojkens aggressiva och utagerande beteende har gjort att han trots sin låga ålder blivit avstängd från skolan och fått byta fosterhem flera gånger. Han tycker om att bitas, ordentligt, och hans mamma har därför gett honom smeknamnet, Sharky Hajen. Han tycks vara ett hopplöst fall.

Cathy försöker finna svaren på varför Reece beter sig som han gör men han har lovat sin mamma att inte berätta någonting för någon utomstående. Den socialsekreterare som förbereder den avslutande delen av hjälpinsatsen upptäcker fem olika akter om Reeces familj, och av dessa att döma är det häpnadsväckande att han inte separerades från familjen redan som baby.

När den mörkaste av familjens hemligheter avslöjas för Cathy så blir Reeces beteende plötsligt begripligt och tillsammans kan Cathy och Reece börja att återuppbygga hans liv.

Av Bokfrun - 30 maj 2018 16:52

I vanliga fall läser jag inte poesi eller prosa, vilket det är en hel del av i den här boken, men det är även mycket berättelser och även lite serier i boken.
Fast jag inte läser prosa eller poesi så hittade jag faktiskt en hel del bra i dessa texter.
Det var så mycket jag tyckte var bra eller som jag kände igen mig i. Jag var tvungen att markera vissa sidor eller texter jag gillade så att jag kan gå tillbaka och titta. Det blev en hel del sidor.
Dock var det ett berättelse jag inte gillade och det var Freke Räihäs text. Det var speciellt en mening som störde mig enormt och den löd så här: Du känner dig våldtagen i munnen, men inte på ett sätt som du har längtat efter.
LÄNGTAT EFTER!!??? Jag tycker att den meningen är oerhört idiotisk!!

Men i övrigt är boken intressant och det var hög igenkänningsfaktor.
Det gick relativt fort att ta sig igenom den, men jag kommer ända återvända till den och läsa vissa texter en gång till. Mycket för att jag tycker det är sant och bra och när man kommit in en bit i boken så får texten en annan innebörd så då vill man gärna läsa om början igen.
Ja, jag ver inte om ni förstår mitt svammel nu.
Men det är en viktig bok i alla fall!!

Av Bokfrun - 30 maj 2018 10:14

Todililo!! Ett till recensionsexemplar kom i lådan idag. Så himla roligt ser fram emot att läsa den.

Av Bokfrun - 28 maj 2018 18:55

Alltid lika roligt när det ramlar ner lite recensionsexemplar i lådan. Jag har ett par styckna att se fram emot den närmaste tiden :-)
Den här boken kom i alla fall idag.

Av Bokfrun - 27 maj 2018 13:49

Den här boken har hållit mig fången sen första sidan. Även fast jag tyckte att den var skriven på ett annorlunda sätt först så gick det över ganska fort så att jag kunde släppa det.
Boken var riktigt spännande tycker jag. Dock så hade jag gärna haft ett annat slut. (Jag kan inte skriva vad och varför utan läs boken själva och bilda en uppfattning). Eller ett längre slut kanske som gett klarhet i vissa saker. Men hur som haver så var boken riktigt bra!
Dessutom gillar jag framsidan/omslaget mycket och det var de som fick mig att fastna för den här boken och köpa den.

Av Bokfrun - 24 maj 2018 22:59

Den här familjen förlorar tre barn. TRE BARN!!! Det är helt vidrigt. Att någon ska behöva utstå något så fruktansvärt tre gånger om och sedan dessutom bli anklagad för att ha mördat barnen.
Jag tycker att Angela och hennes man har en stark relation i alla fall. Trots allt som går dem emot så tar de sig igenom de tillsammans. Tyvärr så blev det mer problem att handskas med på hemmafronten när allt det övriga lagt sig och hon släppts ur fängelset.
Jag vill verkligen veta hur det gick för Angela och hennes man. Kunde de även lösa det här problemet tillsammans. Är de gifta än idag?. Någon som vet?

Av Bokfrun - 19 maj 2018 14:45

Jag är faktiskt lite ledsen. Ledsen över att den här boken är slut. Jag tycker att det varit så himla skönt att försvinna in i dessa fantasivärldar. Å vad händer med äggen!? Jag vill verkligen veta. Vill att de här böckerna ska fortsätta forever.

Av Bokfrun - 15 maj 2018 21:22

Den här boken läste jag ut i ett nafs. Vem har tid att lägga ifrån sig en bok med småfolk och älvor och annat spännande innehåll.
Riktigt roligt att Vilja från första boken dök upp en snabb sväng också.
Jag upplever boken som mysig. Sabinas hem är en dröm för mig.
Att sitta och läsa om det och drömma sig bort dit är helt fantastiskt.
Jag gillade boken väldigt mycket!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards