Alla inlägg under juni 2014

Av Bokfrun - 19 juni 2014 16:24

Ja vad säger man, det var absolut inte en rumsren bok för er som vill ha det :-p
Tycker den var bra faktiskt! Intressant liv. Inget liv jag själv skulle vilja leva men intressant att läsa om.

Handling: Mitt liv som porrstjärna är en ocensurerad självbiografi om ett ovanligt liv - en hisnande berättelse om Puma Swede, Sveriges största porrstjärna. Som tonåring var hon en hopplöst nördig hästtjej som enligt de andra tjejerna i stallet var dömd till ett liv utan killar. Men några år senare upptäcktes hon på en gata i Stockholm och övertalades att bli glamourmodell i USA. När hon insåg att det fanns mer pengar att tjäna på att ha sex framför kameran åkte de sista kläderna av och plötsligt förvandlades hon till Puma Swede, en av världens hetaste porrskådisar.
Med en stor portion humor tar det blonda bombnedslaget Puma med oss på krävande inspelningsdagar, låter oss kika in bakom kulisserna och presenterar oss för sina vänner och branschens udda karaktärer. Vi åker på strippklubbsturnéer och till galna finska sexmässor. Vi får vara med om vilt festande och svajigt helikoptersex (som hamnar på de amerikanska skvallertidningarnas förstasidor). Och så blir det knäppa webbkamerashower tillsammans med väninnorna, det snabbaste sättet att dra in pengar i dagens porrvärld.
Men bortom festandet finns också en grå vardag. Parasiter som "suitcase pimps" - managerpojkvänner som blandar ihop kärlek, svartsjuka och pengar - ställer till det. För att inte tala om den där klumpen i magen inför varje hiv-test. Puma ifrågasätter även samhällets normer. Varför kan en tjej inte ha många olika partner och en omättlig aptit på kravlöst sex utan att betraktas som störd? Och varför stämplas kvinnliga porrskådisar per automatik som hjälplösa offer?
Boken rymmer även Pumas sextips, felen med de vanligaste porrfilmsmyterna och svar på beundrarbrev.

Av Bokfrun - 13 juni 2014 08:40

Till skillnad mot det förra inlägget så gillar jag ju författaren till denna bok så därför läste jag boken.
Men jag måste säga att jag gillar absolut INTE boken. Thomas tummen upp, boken tummen ner.
Egentligen vet jag inte alls vad den handlade om, jag tyckte liksom inte att den handlade om nått egentligen.
I början drog han lite snabbt om sina far och morföräldrar och de verkar ju vara intressanta människor.
Han berättar även lite här och där om sin mammas sjukdom, även det är intressant så det hade han kunnat prata mer om.
Men det handlar ju så klart mest om hans uppväxt, vilket var fruktansvärt tråkigt att höra om.
Det var i princip som vilken människas uppväxt som helst. Man kände i princip igen allt från sin egen uppväxt eller från sina barns.
Nej tyvärr måste jag säga att denna boken var jätte tråkig!

Handling: Thomas Bodströms berättelse om sin uppväxt handlar om honom och hans familj, men här finns en person som träder fram extra tydligt, och det är hans mamma Vanja. Hon som alltid stått Thomas nära, men som i slutet av sitt liv drabbas av Alzheimers och bit för bit försvinner bort.

Vanja kom från en mycket konservativ och borgerlig miljö i Jönköping. Hon gifte sig med Lennart Bodström, en inbiten socialdemokrat, skötte hem och hushåll och barn, samtidigt som hon månade om sitt yrke som lärare. Så småningom blev hon också en engagerad minister- och ambassadörsfru med stor social begåvning.

Mamma Vanja var den som alltid försvarade och stod upp för sin son. Hon hejade på Thomas när han ville satsa på fotbollen, gladdes åt hans advokatkarriär och framgångar som författare, och tyckte att det var självklart att han skulle tacka ja till att bli justitieminister.

Hennes sjukdom drabbar både henne själv och hela familjen hårt. Och gör det kanske ännu angelägnare att få berätta hur det en gång faktiskt var.

"Ingen är bättre än du, Thomas", sa Vanja ofta. En sanning med modifikation, men av avgörande betydelse för hennes son. Därför hör berättelsen om Vanja tätt samman med den om Thomas eget liv.

Av Bokfrun - 9 juni 2014 16:51

Detta var en bra bok faktiskt! Jag hade inte så höga förväntningar eftersom jag inte är ett stort fan av författaren. Men boken var över förväntan och väldigt välskriven.
Så jag får svälja mina förutfattade meningar och helt enkelt erkänna att det var en mycket bra bok!

Dock testade jag på något nytt denna gången. Jag fick ett erbjudande om att prova på appen storytel gratis, så jag laddade hem det och lyssnade på denna bok. Föredrar faktiskt att läsa böckerna själv känner jag, även om det var skönt att ligga ute i solen och bara blunda och lyssna. Dock känns det som om det går fortare att läsa dem själv ( såg i och försig när boken var klar att man kunde ändra hastighet) och ibland när det är självbiografier så kan det finnas bilder med och det kan alltid vara roligt att se vilket man missar när man bara lyssnar. Och jag föredrar helt enkelt att ha boken i mina egna ägor!
Men jag ska ge det en chans och lyssna på några till. (Detta blev ju en väldigt lång avstickare :-p)

Handling: Rövardotter är den sanna berättelsen om en uppväxt utlämnad till myndigheter och kärleksfulla brev från en psykopat.

Samma dag som Lars Ferm, även känd som Lars-Inge Svartenbrandt, släpps efter fem års fängelse ger hans dotter ut boken som inte gömmer undan familjehemligheterna.

I Rövardotter skriver Jackie Ferm om livet i en söndertrasad familj, om utsattheten och missförhållandena i fosterfamiljer och på behandlingshem, och om att vara ensam och övergiven.

Hennes enda trygghet är den älskande pappans innerliga brev, som han regelbundet skickar från de olika fängelser han sitter på. Hans tankar om livet och faderliga råd som exempelvis om hur man rånar en bank löper som en röd tråd genom hennes livsberättelse.

Rövardotter är skriven av en utflippad, gränslös, vacker och farlig rövardotter som bestämt sig att ta revansch på livet. Det är en berättelse om att inte ge upp, om att trotsa det sociala arvet och om att skapa sig en egen identitet även om det innebär att klä av sig naken inför hela svenska folket.

Jackie Ferm är tjugotre år gammal. Hon bor i Stockholm och kämpar varje dag för att skapa sig ett liv där hon kan sig trygg och våga älska.

I Rövardotter har Ola Brising gett henne förmågan att skildra uppväxten med en intensiv närvaro. Med stor inlevelse och fin gestaltning ger han liv åt hennes upplevelser på ett som griper läsaren med lika mycket fascination som smärta. Det är en berättelse som är lika arg, som sorgsen, stark och bräcklig.

Jag har fått veta av mina föräldrar att jag gjordes på mentalsjukhuset i Säter. Mellan Glöggen och Karl Johan Jonssons celler, de två värsta dårarna på hela Säter. När jag kom till världen satt pappa inne.

Av Bokfrun - 9 juni 2014 16:49

Detta var en bra bok faktiskt! Jag hade inte så höga förväntningar eftersom jag inte är ett stort fan av författaren. Men boken var över förväntan och väldigt välskriven.
Så jag får svälja mina förutfattade meningar och helt enkelt erkänna att det var en mycket bra bok!

Dock testade jag på något nytt denna gången. Jag fick ett erbjudande om att prova på appen storytel gratis, så jag laddade hem det och lyssnade på denna bok. Föredrar faktiskt att läsa böckerna själv känner jag, även om det var skönt att ligga ute i solen och bara blunda och lyssna. Dock känns det som om det går fortare att läsa dem själv ( såg i och försig när boken var klar att man kunde ändra hastighet) och ibland när det är självbiografier så kan det finnas bilder med och det kan alltid vara roligt att se vilket man missar när man bara lyssnar. Och jag föredrar helt enkelt att ha boken i mina egna ägor!
Men jag ska ge det en chans och lyssna på några till. (Detta blev ju en väldigt lång avstickare :-p)

Handling: Rövardotter är den sanna berättelsen om en uppväxt utlämnad till myndigheter och kärleksfulla brev från en psykopat.

Samma dag som Lars Ferm, även känd som Lars-Inge Svartenbrandt, släpps efter fem års fängelse ger hans dotter ut boken som inte gömmer undan familjehemligheterna.

I Rövardotter skriver Jackie Ferm om livet i en söndertrasad familj, om utsattheten och missförhållandena i fosterfamiljer och på behandlingshem, och om att vara ensam och övergiven.

Hennes enda trygghet är den älskande pappans innerliga brev, som han regelbundet skickar från de olika fängelser han sitter på. Hans tankar om livet och faderliga råd som exempelvis om hur man rånar en bank löper som en röd tråd genom hennes livsberättelse.

Rövardotter är skriven av en utflippad, gränslös, vacker och farlig rövardotter som bestämt sig att ta revansch på livet. Det är en berättelse om att inte ge upp, om att trotsa det sociala arvet och om att skapa sig en egen identitet även om det innebär att klä av sig naken inför hela svenska folket.

Jackie Ferm är tjugotre år gammal. Hon bor i Stockholm och kämpar varje dag för att skapa sig ett liv där hon kan sig trygg och våga älska.

I Rövardotter har Ola Brising gett henne förmågan att skildra uppväxten med en intensiv närvaro. Med stor inlevelse och fin gestaltning ger han liv åt hennes upplevelser på ett som griper läsaren med lika mycket fascination som smärta. Det är en berättelse som är lika arg, som sorgsen, stark och bräcklig.

Jag har fått veta av mina föräldrar att jag gjordes på mentalsjukhuset i Säter. Mellan Glöggen och Karl Johan Jonssons celler, de två värsta dårarna på hela Säter. När jag kom till världen satt pappa inne.

[Bild]

Av Bokfrun - 1 juni 2014 18:24

Har kämpat mig igenom 45 sidor och då menar jag verkligen kämpat så nu blir det inget mer. Jag slutar här.
Vilken fruktansvärt jobbig och tråkig bok!

Handling:
En fruktansvärd olycka?
Ett mirakulöst helande?
Ett besök i himlen?
Efter en fruktansvärd bilolycka förklarades Richard Sigmund död av läkarna. Åtta timmar senare, när han var på bårhuset, förde Gud honom mirakulöst tillbaka till livet och han fick uppleva ett omedelbart helande från sina svåra skador när benen läkte ihop i hans kropp.
Under dessa timmar lät Gud honom få uppleva himlens underbara verklighet, de himmelska tonerna, de ljuvliga dofterna och den eviga himmelska glädje som väntar varje troende. Gud sände tillbaka Richard med ett uppdrag? att berätta för världen vad han sett.
Richard Sigmund ger en innehållsrik och detaljerad ögonvittnesskildring av att gå på himlens gator av guld, hans möte och samtal med Jesus, återförening med vänner och familj, synen av de himmelska bostäderna, och mycket mer!
Han fick en inblick i vad människorna i himlen ser av det som pågår på jorden och hur nära förbundna himlen och jorden är med varandra. Han fick också se änglarnas härskaror, deras uppgifter och på vilket sätt de på Guds befallning verkar för oss på jorden just nu.
Richard Sigmund har under många år arbetat som evangelist och pastor. Som fyraåring fick han uppleva himlen för första gången och fick se Jesus sitta på tronen. Han fick då en kallelse till tjänst. Redan som nioåring började han sedan att predika inom Metodistkyrkan. Efter hans tid i himlen har han upplevt hur Guds Ande verkat på ett mäktigare sätt i hans liv och tjänst. Han och hans fru Priscilla bor i Iowa.

Av Bokfrun - 1 juni 2014 08:40

Shit säger jag, vad glad jag är att jag inte känner denna människa. Storknarkare nr 1 tror jag.
Aja boken var intressant iaf, kul att läsa lite om grabbarna.
Inte visste jag att slash kunde bete sig som en snorunge å i princip mobba ut någon i vuxen ålder ( han är för övrigt den som jag har gillat bäst i detta band.) och axl, han är bara väldigt konstig och ego!
Ska jag vara ärlig har jag aldrig ens lagt märke till steven Adler. Men det är intressant att läsa om hans liv i alla fall.
Att de här grabbarna kom så långt som de gjorde är ju förvånande måste jag säga efter att ha läst denna boken.

Läs gärna den, det är ett helt okey fördriv med tiden :-)



Handling: I Appetite for Destruction berättas allt om hur Guns N' Roses bildades, om deras framgångar och konflikter. Bandets sångare Axl Rose, som successivt sparkade ut alla i bandet, lät Steven Adler bli den första att gå och historien är både en intressant studie i gruppdynamik - inte minst när de stora världsomspännande framgångarna kommer - och ett avslöjande dokument om ett av tidernas största röjarband.

Steven Adler växer upp i en stökig familj. Nazismen hade påverkat släkten då Stevens mamma och mormor, som var judinnor, fick erfara nära släktingars fasansfulla bortgång i koncentrationslägren. Stevens pappa misshandlade hans mamma, och för en ung kille vars fötter ännu inte stod stadigt på jorden, kunde en raketsnabb framgångssaga i ett rockband lika snabbt bli ens fall.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards