Alla inlägg under februari 2020

Av Bokfrun - 26 februari 2020 22:54

Vilken lättläst, bra och pedagogisk bok.
Trevligt att läsa tillsammans både barn och vuxen, men fungerar lika bra för barnet att läsa själv.
Det är en faktabok om utdöda djur som är väldigt lätt att förstå.
Jag tyckte att det var roligt att friska upp minnet lite, dottern tyckte att det var spännande med alla stora djur som levt. Texten var så förenklad så att det var inget problem för min dotter att komma ihåg vad vi läst.

Men jag får väldigt dåligt samvete gällande den där uroxen.



Av Bokfrun - 17 februari 2020 23:18

Jag har faktiskt väntar med att läsa den här boken.
Jag har läst mycket tragiska och fruktansvärda böcker genom åren. Men just den här boken har jag inte klarat av att läsa.
Det är så svårt att förstå hur en människa kan döda så små barn. Barn som bara råkade bo där. Hade hon gjort det även om de låg i sina sängar och sov?
Men hur som helst så såg jag att den fanns som ljudbok och bestämde mig då för att lyssna på den. Det känns som att jag får mer distans om någon annan läser boken än om jag gör det själv.

Den här boken är hemsk, tragisk, sorglig och så mycket mer. En mamma som inte längre har några barn men som ändå visar sig vara så stark.

Det är fruktansvärt när polisens tekniker berättar om hur det såg ut när han kom till huset.
Det är så hemskt att höra om barnens skador.

Jag skulle ha önskat att även Niklas och Thomas skrev en varsin bok. Jag vill veta så mycket mer om deras reaktioner, känslor, tankar och hur de bearbetar detta.
Jag är väl medveten om att det här endast är Emmas bok. Men jag vill ändå veta mer om killarna. Thomas blir att kännas lite nonchalant nästan tycker jag. Niklas känns nästan lite bortglömd och undanskuffad. Varför var han inte med och såg barnen?
Det här är alltså bara mina känslor så det behöver absolut inte vara som jag känner. Vi uppfattar saker på olika sätt helt enkelt.

Av Bokfrun - 15 februari 2020 19:43

Det här är andra delen i Oldenasagan. Bok nummer ett heter ?Den mörka portalen?.
Det var länge sedan jag läste den första boken så jag hade lite svårt att komma ihåg vem som var vem och därför tog det några sidor extra att komma in i boken. Men när jag väl kommit in i boken så höll den intresset uppe från den sidan minnet kom tillbaka och ända till slutet.
En riktigt bra och spännande bok som jag gärna läser fortsättningen på.

Det är så många saker jag blir nyfiken på, saker man vill se igenom författarens ögon. Som stolen tillexempel. Det finns så klart en lättare beskrivning på den och så gjorde jag mig en egen bild. Men det vore roligt att även se den ur Mattias ögon, se om vi ens är i närheten av varandra :-D
Alla namnen, hur kom författaren på dem?
Det krävs en otrolig fantasi för att få ihop en fantasy bok och det har Mattias uppenbarligen. Det var ingenstans jag blev fundersam på handlingen.

Måste även skriva en svordom som är med i boken. Tycker den är lite kul, vi borde kanske byta ut våra svordomar till såna här ord i stället så låter det inte lika illa. Svordomen är ?lököga?

Läs boken och följ med Ella, Wasa, Tirandim, Illmani, Marmat och många fler på deras resa innehållande både magi, fiender och andra spännande händelser.

Av Bokfrun - 9 februari 2020 00:02

Ljudbok
Den här boken gick lite upp och ner för mig. Ibland var den väldigt intressant och ibland mindre intressant.
På något vis hade jag förväntat mig något annat fast jag i princip varken läst eller hört något om boken innan.

Ett mord är alltid fruktansvärt vem det än är. Så barnamorden i den är boken är riktigt hemska. Men ändå är det något som inte får mig att fastna riktigt.

Det finns även en del två. Den heter ?Tjugo oväntade mord?. Där är dock morden fingerade.
Jag tror inte att jag kommer att ge mig på den boken men man ska aldrig säga aldrig :-D

Uppläsaren var bra. Det är ju en viktig del när man ska lyssna på en bok.

Av Bokfrun - 4 februari 2020 15:09

Jag hade nog förväntat mig att få läsa mer om ungdomarna i grottan, så boken var inte helt vad jag förväntade mig.
Jag har aldrig mediterat och har nog aldrig funderat på att göra det, men vem vet, jag kanske provar på några av tipsen ändå :-)
Jag förstår fullt ut att syreförbrukningen i grottan minskade då alla ungdomarna blev stilla och lugna. Jag är imponerad av att alla klarade av att utföra meditation, att gå in i sig själva under sådan press. Jag vet inte om jag skulle klara av det en vanlig vardag ens.
Jag är däremot intresserad av religioner, däribland Buddhism som vi får läsa lite om i boken.

Boken är väldigt lättläst och går snabbt att läsa igenom. Det handlar om någon timme eller så, men om du testar på övningarna under bokens gång så tar det så klart längre tid :-)

Är du nyfiken på meditation eller redan utövar det så tror jag att du kommer att gilla den här boken.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards