Alla inlägg under februari 2014

Av Bokfrun - 26 februari 2014 21:12

Men vilken gullig liten bok.

Boken har varit riktigt bra. Både gullig, rolig och sorglig. Tycker den har varit riktigt läsvärd!

Slutet kan jag tycka var lite segt, men det kan bero på att jag först sträckläst större delen av boken (för den var ju så bra) men sen kom det annat emellan så då blev det ett uppehåll på några dagar. Så jag kanske inte kom in i den riktigt på samma sätt igen.

Gillar ni den här typen av böcker så tycker jag helt klart att ni ska läsa den!!


   


Handling

"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång"

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. 

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Livet efter dig har blivit enormt älskad och populär i England, och valdes till årets bästa bok av läsarna i Richard & Judy Book Club. 


"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång"
En bokcirkel för alla

"Det är en rörande, smärtsam berättelse om en annorlunda kärlek. Språket är enkelt i kompositionen med en subtil humor, det dystra ämnet till trots. För att ta till en möjligen sliten kliché, så kan detta mycket väl vara århundradets kärlekshistoria."
Bibliotekstjänst

Jag har haft väldigt svårt att lägga ifrån mig boken och känner mig ovanligt engagerad i personerna, så till den milda grad att jag faktiskt tror att jag drömde om Lou och Will i natt. Lite som med One Day när det begav sig. 
Helena Dahlgren, Dark places blogg

Christ alive, what an amazing book. I cant think of enough superlatives. Im sick from crying. Its INCREDIBLY moving and so brave dealing with such a delicate subject without any silly sidestepping. SUCH a great heroine, so belieavable, real, lovable, likeable. And what a powerful love story. And told with such warmth. My book of the year so far. PLEASE read it!
Marian Keyes

JOJO MOYES (f 1969) har jobbat som journalist, bl a på The Independent, men är sedan 2002 författare på heltid. Hon har skrivit nio romaner, varav tre finns på svenska: Det skyddande regnet, Moln över Arcadia och Brudskeppet.

Av Bokfrun - 19 februari 2014 09:44

Har haft en liten kort läspaus men nu är jag igång igen. Och har fått tag i en bok som jag hittills tycker är helt okey i alla fall :-p


Av Bokfrun - 11 februari 2014 14:59

Jaha vad säger man. Början på boken var rent ut sagt skit tråkig och rörig. Och jag var bara tvungen att hoppa över några sidor för det var sån pladder om gud vet vad....

När Kungen börjar i skolan blir boken bättre i alla fall.

Men det var ju inte i närheten av den bästa boken jag läst och det flummade in på så mycket info i detalj om andra människor som jag inte har en aning om vilka de är. Och hur träffade kunden våran drottning?? ja vem vet, inte jag i alla fall. Skulle de ha stått något om de måste de ha varit på precis de sidor jag hoppade över.


Skulle den här boken vara sann så får man skämmas över hur våran kung behandlar kvinnofolk!!!  Det spelar ingen roll om det är kungen eller helt vanliga svenssons, jag skulle kalla dessa för snuskgubbar!

Å spela nubbe spelat. HALLÅ!!! är de fjorton år eller...?? nej just ja de var ju inte gubbarna som var fjorton, snarare tjejerna som de skulle ha med. Nä men det verkade som att det ofta var tjejer i 20 års åldern och det är ju bara för vidrig av gamla människor att roa sig med ungdomar som man då kan kalla dem.    kräkfärdig faktiskt!


Aja som ni ser så var detta inte min favvo bok!!

Gillar ni kungen så läs den inte, för era åsikter kan komma att ändras.


 

Handling: Ingen i vårt land har över tiden varit så uppmärksammad, omskriven och hyllad som kung Carl XVI Gustaf. Men hur är han som person och hur uppfattas han av människor i sin omgivning?
Genom samtal med personer som stått honom nära får vi här ta del av en ny bild av vår statschef. Gamla klasskamrater, lärare, lumparkompisar, befäl, adjutanter och livvakter berättar för första gången om sina minnen av kungen. Fram träder bilden av en helt vanlig människa och av en motvillig monark.
Utgångspunkten för boken har varit att belysa de okända sidorna hos kungen, de som tidigare inte skildrats och de som vi inte vet så mycket om. Vi får också ta del av monarkens inofficiella liv. Vilka är hans privata vänner, hur ser kretsen kring kungen ut och hur umgås de på fritiden?

THOMAS SJÖBERG är journalist och författare med en särskild känsla för personporträtt. Han har skrivit flera uppmärksammade biografier, bland andra:Ingvar Kamprad och hans Ikea (1998), Barnflickan i Knutby (2005) och Private med Milton och Milton (2002). 

"anser vi att monarkin är det överlägset bästa statsskicket så är det viktigt att granska Carl XVI Gustaf ur alla aspekter. Just därför är 'Den motvillige monarken' en viktig bok"
Åsa Linderborg, Aftonbladet

"en väldokumenterad skildring av något vi alla anade"
Gunnar Bergdahl, Helsingborgs Dagblad

"Om en privatperson vid namn Carl Gustaf B umgås i kretsar där kvinnor är en leksak att ta fram vid efterrätten är det beklämmande, patetiskt och gravt dekadent. När Sveriges kung gör det är det oacceptabelt. Den motvillige monarken borde få även inbitna monarkister att vackla. [...] Det är orimligt att allt nu bara fortsätter som vanligt. Men från riksdagen är det dödstyst. [...] De tycker kanske synd om kungen, generas av honom. Det gör nästan alla. Men ett statsskick kan inte vila på att folket tycker synd om statschefen."
Lena Andersson, Dagens Nyheter

"Den motvillige monarken" kommer knappast att innebära någon vitamininjektion för landets monarkister. Men kanske, förhoppningsvis, kan den ge upphov till en mer förutsättningslös diskussion om det svenska statsskicket. Det finns en del att tala om.
Gabriel Byström, Göteborgs-Posten

"Föredömligt dokumenterad, välskriven och roande."
Staffan Heimerson, Aftonbladet

Av Bokfrun - 4 februari 2014 20:22

Nu har jag valt en bok igen som jag inte vet om det är nått för mig. Jag har redan gjort det förbjudna (hoppat över några sidor) Det är absolut totalt förbjudet att göra det :-p Och det händer väääääääääldigt sällan att jag gör det, men boken var ju så rörig och svammlig och bara blä liksom.

Nu när jag kommit in en bit i den börjar den som tur var bli lite bättre, med betoning på lite.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards