Alla inlägg under mars 2018

Av Bokfrun - 29 mars 2018 15:10

Tänk er att få ett samtal där någon talar om att ditt barn har dött. Jag kan inte tänka mig något värre senario. Det är helt igenom fruktansvärt, olidligt och orättvist.
Men tack vara några envisa själar lyckas man tillslut få liv i barnet. Trots att han varit död i 6 timmar och bara har en kroppstemperatur på 14,5 grader.
Om dessa själar inte kämpat hade detta barn inte varit med i livet idag.

Tänk er sen att du fick ditt barn åter. Den stora lyckan MEN det är inte samma barn som innan.
Hur sörjer man ett barn som är här ibland oss men inte är som förr.
Hur känns det att vara detta barn som helt plötsligt måste kliva in i en annan värld. Som inte kan göra något av det han är van vid.
Hela världen vänds upp och ner för både barnet och dess familjer.
Ja det är fruktansvärt!

Beskrivning enligt cdon: Det är sommaren 2015. Hon befinner sig på en idrottsplats när telefonsamtalet kommer: "Sitter du ner?"

Hon får veta att hennes son Leo har varit med om en fruktansvärd kanotolycka på ett konfirmationsläger i Åre. Ingen kan svara på hennes upprepade fråga: "Lever han?" Leo har hamnat i iskallt vatten och därefter drabbats av hjärtstillestånd. Först efter att ha legat död under ytan i flera timmar hittas han. Död. 14,5 grader i kroppstemperatur. Men efter sex timmar lyckas räddningspersonalen på ett mirakulöst sätt få hans hjärta att börja slå igen.

Ändå kan ingen svara på om han kommer att överleva olyckan. Läkarna flackar med blicken och mumlar att även om han mot alla odds skulle vakna så är chansen liten att han någonsin reser sig ur sängen igen. Men mitt i den värsta förtvivlan lutar sig en sjuksköterska fram och säger: "Linn, jag känner att han finns därinne. Jag kan inte förklara det men när jag tar i honom så känner jag att han finns där."

Det är de vackraste orden hon någonsin hört. Och där börjar den långa resan tillbaka till livet.

Himlen måste sakna en ängel är en hjärtslitande berättelse om en familj, om en fruktansvärd olycka och om de inblandades "liv efter döden". Men lika mycket är det en berättelse om sorg, kris, ilska, hopp, hjältar och hur man lever vidare när livet inte blir som det var tänkt.

Av Bokfrun - 28 mars 2018 10:37

Hade jag fått läsa en bok som den här på biologin i skolan hade jag tyckt att det varit så mycket mer intressant.
Jag gillar den här boken och Daves andra bok: Galen i humor.
Jag som för övrigt inte är någon stort fan av småkryp/insekter har bara lust att gå ut och odla en blomsteräng för att få se vilka som flyttar dit.
Vi måste ta hand om våra småkryp även om vi tycker att de är läskiga. Dör de ut blir det inge bra för framtiden.

Så jaaa, jag tyckte den är boken var väldigt intressant. Jag tycker att han skriver på ett bra sätt.

Å visste ni att humlor slår med sina vingar 200 gånger i sekunden. Det är galet mycke måste jag säga, puh

Har ni hört talas om trögkryparna/björndjur då? Det är ett av de tåligaste varelserna på jorden. De har 8 ben, blir sällan längre än en millimeter, kan överleva 10 år utan vatten. Klarar av att bli nedfrysta till -273 grader celsius, upphettas till 150 grader celsius, klarar av att utsättas för ett tryck på 6000 atmosfärer å klarar även av 1000 gånger mer strålning än vad som skulle döda en människa. (Det är inte Dave som gjort dessa test på trögkryparna). Vilken överlevnadskämpe!

Så läs boken så får ni lära er mycket om insekter, växter och dyligt.

Av Bokfrun - 22 mars 2018 18:04

Vilken fantastisk bok! Den är så spännande så jag har knappt kunnat lägga den ifrån mig.
Den är mycket välskriven och bra. Som vanligt när jag läser nått spännande så håller jag ju andan, så har jag även gjort i den här boken.
Jag är jätte ledsen över att den är slut nu. Jag borde inte ha läst den så fort för då hade jag ju fortfarande haft något kvar att läsa. Men när något är riktigt bra så kan jag inte hejda mig :-)
Nu hoppas jag på ännu fler böcker skrivna av Mariette.

Den här boken har verkligen allt! Den har inte kommit ut riktigt än på affärerna men när den gör det rekommenderar jag alla att springa iväg och köpa den!

Av Bokfrun - 19 mars 2018 22:38

En väldigt lättläst, spännande och bra bok. Korta kapitel och allt flyter på bra.
Älskar att läsa om ställen som jag känner till väl, det gör det hela ännu mer spännande!
Å jag gillar verkligen bilden på fasta paviljongen på omslaget,
Ett ställe jag sett många gånger men aldrig vågat gå in i.
Dessutom så har ju båda mina föräldrar jobbat på säterssjukhus vilket gör det hela ännu mer roligt!

Tummen upp för den här boken.

Av Bokfrun - 19 mars 2018 17:34

Ni som undrar varför de är frågetecken på opassande ställen på senaste inlägget så är det för att det var emojis där först. Men de förvandlades tråkigt nog till frågetecken när jag lade ut inlägget.

Av Bokfrun - 19 mars 2018 17:32

Hur glad är inte jag. Idag kom den här i lådan ? soooom jag sett fram emot att läsa den. Å jag skulle så hemskt gärna vilja gå på bokreleasen 28 mars men den är ju en bra bit bort ?. Nu måste jag skynda mig att läsa ut boken jag håller på med så jag kan hugga in på denna. Å ni andra som sitter och väntar på att boken ska komma ut, passa på att läsa mariettes andra tre böcker: sekten på Dimön, sekten som återuppstod och sektens barn. De är otroligt bra!

Av Bokfrun - 17 mars 2018 11:38

Man vill ju så gärna tro att sånt här inte kan hända här i vårt lilla land. Men tji fick vi, för det kan det tydligen visst göra. Man funderar på vad som rör sig i en människas huvud som tycker att den har rätten att beröva en annan människa på dennes frihet.
Man vill även veta hur rättsväsenden tänker när de sänker straffet från 10 år till 8 år. Man tycker ju att det borde gå åt andra håller. Dessutom ansågs det ju att det var ju lite omtänksamt att han rastade hennes hund i alla fall.

Hur som haver så är det en mycket intressant och lättläst bok. Handlingen är dock skrämmande av naturliga förklaringar.

Av Bokfrun - 15 mars 2018 23:43

En superviktig bok!!! Alla med psykisk ohälsa och deras anhöriga borde verkligen läsa den här boken precis som att de borde läsa Therese Lindgrens bok ibland mår jag inte så bra. För det är nog väldigt skönt för en person med psykisk ohälsa att deras anhöriga vet vad det handlar om, för att det är inte så lätt för alla att säga/berätta det själv.
Det är ett väldigt aktuellt ämne då det är ett stort problem att fler folk faktiskt går runt och mår dåligt!
Himla bra gjort av Charlie att skriva om sin egen psykiska ohälsa och självmordsförsök.


Cdons beskrivning: ALDRIG ENSAM - SVERIGES VIKTIGASTE BOK!

Var sjätte timme tar en människa sitt liv någonstans runt om i landet. Det är mänskliga tragedier, som i många fall hade kunnat förhindrats. Aldrig Ensam är boken som bryter tystnaden om psykisk ohälsa och öppnar upp för samtal om detta tabubelagda ämne. Alla drabbas någon gång av psykisk ohälsa, ändå är det ingen som vågar prata om det, vi måste börja prata om det!

Ingen ska behöva leva med psykisk ohälsa i hemlighet, med boken Aldrig Ensam vill Charlie Eriksson bryta isen så att fler våga söka hjälp. Den här boken behöver finnas i varje hem i Sverige.

AldrigEnsam hyllas av:
Filip & Fredrik, Sigge Eklund, Michaela Forni, Rachel Yoga Girl Brathén, Therése Lindgren, Jon Olsson, Ann Heberlein, Olivia Schough, Annika Andersson, Linus Thörnblad m.m

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards