Alla inlägg under april 2016

Av Bokfrun - 14 april 2016 00:51

Ja vad ska jag säga.
Jag tycker boken är intressant. Den är ju väldigt aktuell att läsa nu när det kommer hit en massa flyktingar från kriget. Författaren till boken kom själv hit med båt från kriget i Irak.

Men i slutet blir jag nästan lite arg. Börjar fundera på vem det är som är rasist egentligen.
Han gör det ju klart och tydligt att vi alla inte är lika. Svenskar/vita/européer ( det är hans benämningar) klankar han ner på väldigt mycket tycker jag.
Jag gör inte skillnad på folk, så jag blir väldigt irriterad när andra gör det.
Varför ska det vara vi å dem, vita och svarta. Är inte vi alla människor!?

Han skriver även:

Att Sverige är ett annat land idag än det var då han kom. Den motvilliga värdinnan har blivit svekfull, lömsk, och exkluderande

De flesta invandrarna i Sverige kommer från medelklassen i sina hemländer. De har ofta högre utbildning än de infödda svenskarna.
(Verkligen? Vad baserar han detta på? Nog förstår jag att det kommer hit väldigt högutbildade människor, men de finns väl vääääääldigt många här också )

Hur ska jag kunna förklara för en nyanländ flykting att de har kommit till ett land som kommer att sluka hennes själ?

Mm det var lite av kommentarerna som jag tycker lät illa.
Jag tycker livet blir väl lite vad man gör det till. Vill man vara ett offer och tycka synd om sig själv, ja då gör man det vare sig man är svart eller vit, högutbildad eller inge utbildad alls.
Känner man däremot för att kämpa lite, ta tillvara på livet. Uppskatta det fina även om det bara är något litet, och ta tillvara på minsta lilla möjlighet. Ja då blir man kanske lite gladera var du än kommer ifrån på detta runda jordklot.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards