Alla inlägg under mars 2021

Av Bokfrun - 22 mars 2021 11:06

I vanliga fall skriver Pia Hagmar barnböcker. Men har även skrivit två romaner för vuxna, där ?kunde varit vi? självklart är en av dem.
Jag hoppas på att Pia tänker skriva flera böcker för oss vuxna, för hon gör det otroligt bra!
Jag fastnade verkligen för den här boken och läste ut den i ett nafs.
Den känns ganska realistisk, inte överdriven och inte underdriven. Det här kan vara någons verklighet där ute i världen just nu.
Gillar att Pia får med den där kompis avundsjukan, den som alla känner till men ingen vill veta av :-D Johanna själv vet att hon inte har någon rätt att sura men gör det ändå. Tycker det var fint att det kom in något så vardagligt i historien.
Det är en mycket bra bok, hoppas att ni där ute som läst den också tyckte det :-)

Av Bokfrun - 15 mars 2021 00:01

Den här boken gick lite upp och ner för mig i början. Men till största delen tyckte jag att den var bra.
Boken riktar sig till barn i åldern 9-12 år. Men min dotter som är 9 år får nog vänta ett tag till innan hon får läsa den.
Inte på grund av spökena. Spökdelen är riktigt bra tycker jag. Det blir inte för överdriver eller för lite utan den delen är precis lagom.
Det som gör att hon får vänta ett tag med boken är våldet som sker i den.
Det försegår även en hel del mobbing. Ett ämne som ALLTID är aktuellt och som ALLTID är viktigt att prata med sina barn om.
Allt för ofta kan de te sig som det gör för Eero. Att många vuxna och barn blundar för det som sker.

Boken är inspirerad av verkliga händelser som byggts ut.
Jag är nyfiken på vilka händelser som är det verkliga. Skulle vara spännande att veta.

Boken finns att hitta på Visto Förlags hemsida, men även hos Adlibris och Bokus.

https://www.vistoforlag.se/kvarnpojken?search=Kvarnpojken

https://www.adlibris.com/se/bok/kvarnpojken-9789188769343

https://www.bokus.com/bok/9789188769343/kvarnpojken/

Av Bokfrun - 14 mars 2021 00:38

En fantasy bok med bra miljöbeskrivningar, så bra så att jag verkligen kunde föreställa mig hur det såg ut.
Det var trevliga karaktärer, nåja, de flesta av dem i alla fall :-D
Man lärde känna karaktärerna ganska så bra och jag tyckte mycket om vissa av dem.

Tycker storyn höll boken igenom så intresset var hela tiden på topp.
Det är verkligen en bra bok och jag skulle gärna fortsätta att följa med Sirius, Erik, deras vänner och fiender.

I början av boken finns det en karta över världarna som är väldigt bra att titta på under läsandets gång.

Av Bokfrun - 5 mars 2021 14:23

En intressant handling där en forskare blir utsatt för sina egna medel.
Bastian är verkligen ingen trevlig eller charmig typ utan snarare tvärt om. Så förtjänade han att utsättas för dessa försök? Det är nog en fråga som väcker en hel del åsikter, precis som djurförsök gör.
Jag hade gärna hängt lite mer på de olika djuravdelningarna (givetvis i boken) då jag pinsamt nog inte vet speciellt mycket om djurförsök.
Den här boken väckte ett intresse i att försöka titta lite närmare på dessa försök. Vad görs egentligen? Hur görs de? Finns de människor som inte vill jobba där men som gör det ändå? Frågorna är många.

Jag känner inte att jag fick riktigt grepp om karaktärerna, och i början hängde jag inte med i vem som tillhörde vad.
Men boken var bra och jag kom in i den tillslut.
Här går det absolut inte att lösa vem den skyldiga är. Ett stort plus på det.

Längst bak i boken så finns det en ordlista på olika saker som rör just djurförsök. Där kan man lära sig endel betydelser men även ord man (jag) aldrig hört talas om tidigare.
Så gott folk. Läs gärna den här boken.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards