Alla inlägg under maj 2018

Av Bokfrun - 11 maj 2018 13:43

En fantastisk bok! Jag är så glad att du Frida gett mig möjligheten att läsa den här boken vars changer inte hör till de vanligaste att jag läser.
Det är en vacker bok! Förstår ni hur jag menar då?
Jag som har blivit mer och mer medveten om naturen ju äldre jag blivit skulle gärna bo i Maldins värld.
Fin och bra bok, spännande och med ett väldigt aktuellt budskap.

Av Bokfrun - 8 maj 2018 14:51

Jag har sett att andra har gett den här fem och fyra stjärnor, att de tyckte att den var oerhört bra.
Jag vet inte men jag måste vara ond. Jag kan inte ta till mig den här boken, jag fastnar liksom inte.
Historien är absolut intressant men sättet den är upplagd på faller mig inte i smaken.
Jag läser och läser men kommer ingen vart. Den är seg. Maler på bara känns det som.
Jag har läst halva boken nu och jag kommer att lägga ner här.

Jag har ett hjärta jag lovar :-) men denna boken var inget för mig.

Cdons beskrivning:
När Maude Julien var tre år gammal flyttade hon med sina föräldrar till ett hus beläget långt från annan bebyggelse. Hennes far ville uppfostra henne till en supermänniska - med ett psyke starkt nog att uträtta storverk.
Hans metod var extrem och mycket grym. Maude hölls isolerad, var ständigt halvt utsvulten och fick bo i ouppvärmda rum och tvätta sig i iskallt vatten. Som liten flicka tvingades hon hålla handen på ett elektriskt stängsel och förbjöds röra sig när stötarna kom. Som straff för någon svaghet eller olydnad talade ingen till henne under flera veckor.
Många nätter låstes hon in i ett kallt och kolmörkt källarrum och tvingades sitta orörlig medan råttor sprang över hennes fötter. Om hon rörde sig det allra minsta ringde klockor som sytts fast i hennes kläder och hon bestraffades.
Hennes mor skötte undervisningen. Maude hade inga vänner och träffade inga andra människor än sina föräldrar.
Hennes enda ljuspunkt och vänskap kom från de djur hon tilläts ha - av dem lärde hon sig vad kärlek och glädje är.

Bakom gallret är en fruktansvärd - och sann - berättelse om en människas motståndskraft och inre styrka.
Boken är såld till ett flertal länder.

Av Bokfrun - 5 maj 2018 12:03

Har läst en till bok som är ett recensionsexemplar för två av barnen och de fullkomligt älskade den (dock är de lite blyga på filmen)
De tyckte boken var spännande, och de gissade och gissade på vad drakens namn skulle bli.
Ett stort plus var de härliga bilderna där vi hjälptes åt att hitta på både spöken och andra små figurer. Att bara titta på bilderna tog sin lilla tid och var roligt för både stora och små.
En toppen bok måste jag säga!

Av Bokfrun - 3 maj 2018 22:48

Har läst den här e-boken för barnen. De tyckte att den var spännande emellanåt men de hade svårt att behålla fokus.
Men just för mina barn var det lite för mycket svåra ord och namn, vilket gjorde att de tappade fokus.
När man läser högt för dem och personen i boken tänker, så är texten skriven i kursiv text och det är svårt att få fram när det inte står någonstans. Så de har varit svårt för dem att förstå om det är någon som säger det där eller om det är nått annat.
Jag har valt att läsa den här boken högt för barnen då en av mina döttrar har dyslexi och inte skulle fixa att läsa just den här boken själv.

Bilderna har jag lånar från Johannas instagram.

Av Bokfrun - 1 maj 2018 16:34

Vilken ruskig bok!
Om jag jobbade på ett demensboende så skulle jag inte läsa den här boken. I alla fall inte om jag jobbade natt.
Tycker boken var riktigt bra och spännande, ingen bok man vill lägga ifrån sig hur rädd man än blir :-)

Cdons beskrivning: Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över dig själv.

Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan.

På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked.

Monika blir snabbt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne.

Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards