Alla inlägg under augusti 2014

Av Bokfrun - 26 augusti 2014 20:50

Fick ett mail av en författare till en bok som ska ges ut nu. Hon undrade om jag ville läsa hennes bok och självklart vill jag det :-)

Förra boken en författare bad mig läsa älskade jag ju. Hoppas jag kommer gilla denna boken med :-). Det blir ju så mycket lättare att skriva om den när man gillar den :-p

Av Bokfrun - 24 augusti 2014 13:45

En bra bok!
Håkan själv verkar ju ha varit en fruktansvärt jobbig människa under hela livet.
Man kan tro att man ska lära sig av sina misstag men så är inte fallet riktigt!

Men en helt klart läsvärd bok! Jag som gillar Nordman blir ju väldigt besviken på att han riskerat så många andra människors liv i sin framfart.
Som tur är har han redit upp sig nu, så vi får hoppas på att han håller i det här.

Sen måste jag slänga en känga åt alla som kör fulla eller drogpåverkade eller helt enkelt kör och inte har körkort: ni är IDIOTER som riskerar alla andras liv!


Handling: APRIL 1994. ÖVER EN NATT FANNS DE BARA DÄR. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Låten Vandraren blev en enorm hit och frontmannen Håkan Hemlin kastades in i en kändisvärld han tidigare bara kunnat drömma om. Nordman blev snabbt ett av de mest omskrivna banden i svensk press, men inte enbart på grund av deras musik. Håkans drogmissbruk och det som följde i dess spår blev snart en följetong i kvällstidningarna. En del historier var sanna, andra snarare nedtonade.

Här berättar Håkan själv om de omständigheter och val som skapat hans turbulenta liv. Adhd:n och kampen mot en rastlöshet som blev honom övermäktig. Om att ena dagen vara luspank och utan mat, för att nästa vara miljonär och kunna köpa vad som helst. Om drogerna och skandalerna, framgångarna och bakslagen. Om sin talang och envishet.

Håkan har berättat och Anders har lyssnat, ställt frågor och skrivit. Håkans egen historia kompletteras av ett stort antal intervjuer med människor som var på plats när allt hände. Djupt tragiska och upprörande händelser blandas med komiska, dråpliga och galna historier.

Detta är hela historien, ärlig, naken och utan omskrivningar.

Av Bokfrun - 19 augusti 2014 23:56

Intressant bok faktiskt! Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den.
Så jag säger väl helt enkelt att alla som läser den får ta den som de vill, de får ta den på blodigt allvar, med en nypa salt eller helt enkelt bara välja ut de delar de själva vill tro på.
Själv sollar jag bort endel men det jag spar (tycker är intressant) hoppas jag verkligen stämmer :-) det hade ju varit toppen!!

Handling: En oumbärlig handbok till liven efter detta! I sin bästsäljande självbiografi Överlevaren berättade han om sin tragiska uppväxt och om hur han fick den mediala gåva som skulle komma att förändra hans liv. I sin nya bok tar Benny Rosenqvist oss med på en resa till andra sidan en plats fylld av kärlek och ljus. Alldeles för många av oss låter rädslan styra våra liv. Vi är rädda för att aldrig hitta kärleken, rädda för att välja fel jobb och fullständigt livrädda för att dö. Vissa av oss är så rädda för döden att vi inte vågar leva livet fullt ut. Med sin tredje bok, Ljusfolket, visar författaren att det faktiskt inte finns något att vara rädd för. För livet tar inte slut när vi dör. Våra själar lever vidare på andra sidan och när vi är redo återföds vi till jorden för att skaffa oss ytterligare erfarenheter och växa som människor. Som läsare får du här veta mer om din egen "livsplan" som du utformar redan innan du föds! - och om hur det vi kallar "intuition" i själva verket kan vara viktiga budskap från din himmelska guide. Följ med på en resa bland änglar och onda andar, tvillingsjälar och utomjordingar - en resa till andra sidan!

Av Bokfrun - 6 augusti 2014 20:49

Jag grinar, jag grinar och jag grinar ! Jag har precis slagit ihop en fruktansvärt sorglig bok. En bok om en ung tjejs väg mot döden genom den förbannade cancern.
När regine fick reda på att hon var sjuk började hon blogga om sjukdomen, tankar och smärtor.
Det gör ont att läsa den här boken. Hon är en väldigt bra berättare/skrivare, jag kan nog förstå lite nu hur min mammas sista tankar var. Även hon gick denna vägen till mötes och fick veta att det inte gick att bota henne.
Att gå runt och veta att man måste dö fast man verkligen inte vill, att känna att man har så mycket att ge men som man inte kan få ge, ja det är fruktansvärt!
Jag tycker att alla ska läsa den här boken!




Handling: Läsning som inte lämnar någon oberörd


En dag i slutet av augusti får sjuttonåriga Regine Stokke veta att hon lider av akut leukemi. Ett år senare är hon död.
Två månader efter beskedet bestämmer sig Regine för att starta bloggen "Face your fear", som snabbt blir Norges mest lästa blogg. Hon skriver ärligt om sjukdom och död, men också om livet. Hon låter oss följa med på aggressiva cellgiftsbehandlingar, starka möten med andra dödssjuka barn, djupa samtal om döden och svåra stunder efter allvarliga besked. Men hon delar även med sig av ljusglimtar från sina besök hemma, fina minnen från rockkonserter, egna fotoutställningar och "världens bästa födelsedagsfirande". Kort sagt, ögonblick ur en levnadsglad tonårings alldeles för korta liv.
När Regine dör mister hennes familj och vänner en varm och klok flicka, en flicka som med sin oförvrängda öppenhet också får oss andra att reflektera över och värdesätta livet.
Regines blogg, utvalda läsarkommentarer och några utdrag ur hennes familjs och vänners dagböcker har blivit till En ung flickas sista ord.


"Regine beskriver ingående hur hon upplever sin sjukdomsperiod med cellgiftsbehandlingar och benmärgstransplantation varvat med korta vistelser hemma. Vi får följa hennes tankar där hon kastas mellan hopp och förtvivlan. Man måste beundra Regine som så öppenhjärtigt delar med sig av sina innersta känslor och svåra plågor. Boken är uppdelad i många kapitel, korta stycken och känns väl genomarbetad. Den är lättläst och avslutas med en kärleksförklaring till Regine från hennes mamma." BTJ

Av Bokfrun - 3 augusti 2014 21:23

Urk!!! Jag gillar inte den här boken alls!!! Det är som om det är en fjortonåringen liv, orkar inte ens koncentrera mig på den utan bryr mig inte så mycket om jag missar nått.
Denna boken lyssnade jag på och jag säger urk igen då!! Det är Hanna Widell själv som läser den, och jag tror inte man kan hitta någon som pratar svammligare och otydligare än vad hon gör.
Nej säger jag, jag tycker inte en endaste liten snutt i den här boken var bra eller intressant!

Handling: Jag är en ensamstående småbarnsmamma, en singelpingla i verkligheten med kött, blod och trassligt hår. Jag har just lämnat kärlek bakom mig, en kärlek som har utbildat mig i vad jag inte vill ha, men också visat mig hur härligt det kan vara att leva med en annan människa Jag tänker på de män jag träffar nu. Det är som om jag provsmakar kärleken.Tar lite av varje.

Hannah har just kommit ur en uppslitande skilsmässa, och kastar sig ut i sitt nya dubbelliv halva tiden är hon hängiven småbarnsmamma, andra halvan singelpingla i det spännande nattlivet vid Stureplan. Däremellan jonglerar hon en framgångsrik mediakarriär.
Vi får möta Hannah precis när hon satt stopp och bestämt sig för att hon sörjt skilsmässan färdigt det är dags att ändra riktning på sitt liv, börja dejta igen och våga söka efter den stora kärleken.
Det blir ett intensivt år fullt av flirtar, män, familj och vännerna som aldrig sviker. Alla delarna finns här, och inget lämnar oss oberörda när vi får tjuvkika in bland smutstvätt och cocktails.

Sex and the Mammaliv är en ärlig, varm och självutlämnande bok om kärlekslängtan, mammavardag och uteliv, och ett skilsmässoplåster för alla som går igenom en tuff separation.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards