Alla inlägg den 2 november 2020

Av Bokfrun - 2 november 2020 13:48

Det här är en spänningsroman som utspelar sig i Sydfrankrike. Den är byggd på verkliga historiska händelser.
I boken får vi följa olika människor under den katolska kyrkans korståg under 1200-talet.

Det är en spännande och händelserik bok som jag upplever som välskriven.
Kättarna ska brännas på bål, det ska ta lång tid, ungefär en timme si sådär. Man ska inte dö för fort minsann.
Boken är ganska sorglig och hemsk när man följer vissa personers liv. Specifikt en mamma och son tex. Ni får läsa boken själva för att se vad jag menar.

Jag har inget minne av att vi läst om kättare under skolåren, därför var det extra intressant att läsa den här boken. Det här korståget har verkligen existerat och Sydfrankrike har inte återhämtat sig riktigt än.

I bokens slut får du chansen att läsa de två första kapitlen i nästkommande bok. Snacka om bra sätt att få till sig läsare :-)

Gillar du historia ska du absolut läsa denna bok!

Av Bokfrun - 2 november 2020 13:09

Jag är glad att jag började om med den här boken i stället för att ge upp den. Det var svårt att komma in i den från början därför blev den liggande en lång stund.
Nu när jag började om att läsa den så upplevde jag den på ett helt annat vis.
Den är väldigt intressant och det är mycket jag håller med om. Jag fick upp ögonen för vissa saker och fick lära mig lite nytt vilket alltid är roligt och välkommet.

Ibland kändes det lite som att författaren ville höja sig själv och sin bok och för att göra det var han tvungen att sänka andra. Det finns så många andra sätt att framföra sitt budskap på. För det är ett bra och viktigt budskap som förtjänar en plats i rampljuset.
Det var lite det här som gjorde att jag hade svårt att komma in i boken första gången, plus att texten är uppbyggd på ett litet tråkigt vis.
Men för att förtydliga, det är inte budskapet/ämnet jag hade svårt för utan det var sättet att framföra det på.

När jag bortsåg från det jag upplevde negativt så var boken intressant, lärorik och mycket tankar väcktes till liv.
Jag tycker att ni som inte läst den ska ta och slå en kik på den för att se vad ni tycker. Det är trots allt ett intressant ämne och som dessutom är uppe på tapeten här och nu.
Läs och begrunda!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards