Alla inlägg den 26 september 2020

Av Bokfrun - 26 september 2020 12:41

Det här är ett uppmärksammat fall. Men för er som vill gå in helt nollställda i boken och som inte tänker läsa baksidan på den (för den är avslöjande) bör nog inte läsa min lilla text innan boken är läst heller :-)

Boken är baserad på en verklig händelse där fördomar har en alldeles för betydande roll, tyvärr.
Jag minns den här händelsen lite grann faktiskt så när jag såg boken var det självklart att jag ville läsa den.
Vi får följa med i Philips liv i några månader innan de otänkbara och fruktansvärda sker. I slutet föll det några tårar på min kind för stackars Philip. Att behöva gå det öde till mötes utan att ha gjort något som helst fel, det enda han gjort är att se annorlunda ut enligt andra människor.

I början av boken tyckte jag att Philip och hans vänner hade tramsiga konversationer så det drog ner betyget lite då de irriterade mig, men betyget höjdes och höjdes ju längre fram jag kom. Jag vet inte, var de Philip och hans vänner som växte till och slutade konversera på det där viset eller var det jag som växte till mig ;-D
Något jag önskat var att slutet/händelsen kunnat få ta mera plats i boken. Nu är det bara de sista sidorna och sen är boken slut, det känns lite litet och tomt. Vad hände sen?
Lite kan jag tänka att författaren kanske tänker att det här är boken om Philip, här dör han tragiskt vilket då betyder att boken är slut, det finns ju inget mer att fylla på med. Medan jag själv skulle vilja veta lite mer om de som händer efter. Hur de fick fatt i de skyldiga, erkände de, erkände de inte? Hur fortskred det hela. Men som sagt, det är inte deras bok så det är kanske inte mer än rätt att de inte får mer av våran uppmärksamhet än vad de redan har fått.

Läs boken, ta till er den, knöla ihop era fördomar och kasta dem i papperskorgen. Fördomar leder inte till något bra. Låt människor se ut , klä sig och vara precis som de vill!!


Boken finns att hitta på Idus Förlags hemsida

www.idusforlag.se

https://www.idusforlag.se/pojken_med_stjarnorna?search=pojken%20med%20stj%C3%A4rnorna


Den finns även på Adlibris och bokus

https://www.adlibris.com/se/bok/pojken-med-stjarnorna-9789175777986

https://www.bokus.com/bok/9789175777986/pojken-med-stjarnorna/

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards