Alla inlägg den 17 juli 2020

Av Bokfrun - 17 juli 2020 11:59

Sveriges små roliga fakta lärde mig/oss att nordens näst äldsta flagga är just Svenska flaggan. Inte heller hade vi en aning om att älgen kan bli 25 år.

Du som liten får ta del av allmän fakta rörande vårat land. Lite bra att veta saker helt enkelt.
Nästan varje sida har ett nytt ämne med kort text och stor bild. Väldigt lättläst med andra ord.
I slutet finns det två spel att ta del av. Ett tärningsspel och ett frågespel.

Jag tycker den här boken är kul att läsa. Jag får testa min egen kunskap under läsandets gång :-D
För dottern är vissa av sidorna ett litet försmak på vad som kommer att dyka upp i skolan.

Boken inriktar sig på 6-9 åringar vilket är en bra och passande ålder tycker jag.

Läs den och lär er lite nytt, kanske även du som vuxen får lära dig något :-D

Kanske även vissa delar av boken kan vara bra för människor som kommer hit från andra länder. Då kan de läsa om traditioner runt surströmming, luciatåg, midsommar, även våran kaviar finns med osv. För man förstår att människor är fundersamma över just surströmming och kaviar, hur vi kan äta det? ( det är även jag fundersam över haha)


Värt att nämna är att boken ingår i en serie som heter Snille som är just faktaböcker för barn. 

Boken finns att hitta på Idus förlags hemsida. 

http://www.idusforlag.se/index.php?route=common/home


Den finns även på Adlibris och Bokus. 


https://www.adlibris.com/se/bok/sverige-sma-roliga-fakta-9789189147331?campaignId=ee33741a-5ef8-4028-9ec0-490825e10f5b


https://www.bokus.com/bok/9789189147331/sverige-sma-roliga-fakta/


Av Bokfrun - 17 juli 2020 10:51

Djuren som försvann & djuren som vi fann, djuren som försvinner om vi inte hinner är en intressant bok även för mig som vuxen. Men jag kan inte sticka under stolen med att den har ett väldigt långt och jobbigt namn att skriva, även om namnet är väldigt fyndigt :-D

Boken är lättläst och lätt att förstå så den passar 6-9 åringar bra vilket är ålderskategorin den ligger under.

I boken kan du läsa om vilka av våra djur som är utrotningshotade, vilka som redan har utrotats och vilka som är nyupptäckta. Du och ditt barn får även tips vad vad ni själva kan göra för att rädda djuren.
Boken tar även upp tjuvskyttar och även regnskogen. Jag själv har faktiskt lite panik över just tjuvskyttar och över skövlingen av regnskogen.
Så boken väcker många tankar!
Sen såklart så är det väldigt intressant med nyupptäckta djur. Hur många finns det där ute som vi inte vet om? Vilket djur kommer att dyka upp härnäst? Spännande!

Boken finns att hitta på Idus förlags hemsida:
http://www.idusforlag.se/index.php?route=common/home

Den finns även på Adlibris och Bokus.

https://www.adlibris.com/se/bok/djuren-som-forsvann-djuren-som-vi-fann-djuren-som-forsvinner-om-vi-inte-9789175779799?campaignId=f8d1bf72-0492-4fdb-90c6-59234d3f3de6

https://www.bokus.com/bok/9789175779799/djuren-som-forsvann-djuren-som-vi-fann-djuren-som-forsvinner-om-vi-inte/

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards