Alla inlägg under augusti 2018

Av Bokfrun - 8 augusti 2018 00:33

Har du som jag gått runt och tänkt att en växt är väl en växt och inte något mer än så!?
Läs då den här boken så kan jag lova att du slutar med det.
Växter är otroligt intelligenta. Det är ingen liten tråkig stjälk som bara står där och vajar i vinden.
Det är näst intill som en upp och nerstoppad människa i jorden. Växtroten liknar en form av hjärna.
Samspelet mellan växt och djur är otroligt, och de har förmågor att hjälpa varandra på olika vis.
Vår existens på jorden är beroende av växter. Försvinner alla växter tar det inte lång stund innan mänskligheten dör ut.
Tänk på det nästa gång du river upp en blomma med hela roten!

Detta var en väldigt intressant bok!
Om man läser den här boken och böckerna: Galen i humlor och Galen i insekter så får man mycket mer insyn i vikten av växter och insekter.
En bok väl värd att läsas!

Och jag funderar fortfarande på: VARFÖR BLEV INTE JAG FORSKARE FÖR!!? Det är så himla intressant.

Förlag - Bazar

Av Bokfrun - 6 augusti 2018 18:15

Det här är en historisk roman som är verklighetsbaserad.
Det är en mycket välarbetad och välskriven bok (som för mig som är en faktanörd) tycker är alldeles alldeles underbar.
Före varje kapitel är det en faktadel. Är du en person som inte är intresserad av fakta så tycker jag att du ska läsa själva storyn ändå.

Jag beundrar Martin, Alfred och Rosalies mod att våga ta steget ut i det okända. Att emigrera till ett annat land där man inte alls vet vad man har att vänta sig.
Att våga prova på nya jobb och resa runt i USA. Varför är man inte lite mer som dem :-)
Jag tycker det var intressant/roligt att veta att det var så pass många Svenskar som emigrerade till USA och bodde på samma ställe, så att vi faktiskt hade ett ställe i USA som kallades Swede Town.

Jag uppskattar bildern i boken. Alltid lika roligt att titta på svartvita foton med dessa allvarliga människor. Samtidigt funderar jag ju självklart på varför alla människor förr i tiden nästan aldrig ler på foton.

Jag tycker att skolorna borde ta in den här boken och liknande böcker. För hur mycket lättare är det inte att komma ihåg fakta om det finns en intressant historia till.

Förlag: Proenter

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards