Alla inlägg under mars 2018

Av Bokfrun - 14 mars 2018 14:13

En intressant och fin bok!
Vilket drömjobb att få bo i Afrika och kunna hjälpa djur som annars skulle ha avlivats.
Även om jobbet självklart är lite otäckt vid vissa tillfällen (ni får läsa om det, jag skriver inget :-) )
Men det är väldigt tråkigt med alla tjuvjägare som härjar där och att det är svårt att veta vilka i personalen man kan lita på och inte lita på.
Nått som jag tycker är mycket intressant är att folket där Lawrence har sitt reservat har en speciell tro. Det är onda och goda andar och trolldomar och en massa sånt.
Många har till och med lagt tegelstenar under sängbenen för att en liten ond demon (som de tror finns) inte ska slå i huvudet när den skuttar runt på golvet.
Den här tron är verkligen nått jag skulle vilja läsa mer om.


Av Bokfrun - 12 mars 2018 15:55

En jätte bra bok som jag lyssnade på! Camilla har verkligen fått till det med den här boken också. Gillade ju även Husdjuret som hon skrivit.
Jag vill inte skriva så mycket om boken då jag absolut inte vill avslöja nått utan det får bli en överraskning till er NÄR ni läser boken. För de tänker ni väl göra? :-)
Vill bara säga att jag gillar uppläsaren också. Hon är riktigt bra!

Cdons beskrivning: Emma har en älskare. En älskare som är allt hon har drömt om och lite till. Det finns egentligen bara ett problem ? han råkar vara vd på klädjätten där hon är anställd: en opraktisk, men samtidigt oemotståndligt kittlande omständighet som väl egentligen inte utgör ett hinder för en relation. Eller?
På deras förlovningsmiddag försvinner han spårlöst ? lika oväntat som han dök upp. Och inte långt efter det hittas en ung kvinna bestialiskt mördad och lemlästad i hans bostad i en fashionabel förort till Stockholm.
Peter Lindgren, resignerad men rutinerad kriminalpolis, får hjälp av beteendevetaren Hanne Lagerlind i utredningen av mordet, som bär tydliga likheter med ett tio år gammalt, olöst brott. Tillsammans söker de efter svaren som kan förklara det fruktansvärda brottet; en undersökning som sträcker sig från ett köldslaget Stockholm och många år tillbaka i tiden och som också får dem att trevande återuppta den relation de en gång hade.
Vem är den mördade kvinnan? Har brottet en koppling till det snarlika mordet ett decennium tidigare? Varför försvann älskaren från huvudkontoret och varför verkar kärleken alltid vilja något annat med oss än vi vill med den?

Av Bokfrun - 7 mars 2018 23:27

Måste börja med att tala om att hittills har jag verkligen gillat alla böcker jag läst av Svetlana.
Å alla dessa ryska namn, i love it. Det finns två språk jag skulle vilja lära mig och det är ryska och spanska.

Den här boken var väldigt intressant och lärdomsrik.
Jag gillar sätter Svetlana skriver på, att allt är genom intervjuer. Det passar mig bra och gör det lättare för mig att komma ihåg och verkligen ta till mig av vad som står.

Den här boken handlade om de kvinnliga krigarna från Ryssland och om hur de stred mot tyskarna under andra världskriget. De utförde alla militäriska uppgifter, både de som ansågs som manligt och de som ansågs som kvinnligt.
Många berättar om att de inte kan se färgen rött efter kriget, varken på kläder, kött eller frukt.
En berättade om hur hon åt hästbajs för att överleva.
En kvinna fick gnaga av en arm (på en krigare) som bara hängde i senor å slamsor. Allt för att kunna rädda livet på den skadade utan tillgång till kniv eller sax där de befann sig.
En annan kvinna fick sina barn skjutna och order om att kasta upp sitt spädbarn i luften så att tysken kunde skjuta det.
Det finns så mycket grymma händelser i den här boken.
Och de tråkiga är att när kriget var segrat blev männen hjältar men kvinnorna något man såg ner på, fast de gjort och offrat sig precis lika som männen.

Det här är helt klart en läsvärd bok.

Av Bokfrun - 2 mars 2018 14:00

Det här var ingen bok för mig. Tycker den var tramsig och barnslig.
Uppläsaren lyckades dessutom få hela familjen att låta psykiskt instabil. Tänker bara på den långa bilresan, herre Gud säger jag bara.


Adlibris beskrivning: Peter och hans familj lämnar Norrland tidigare än tänkt för att köra hem till Stockholm på natten. Men med mörkrets inbrott kommer tröttheten smygande, liksom känslan av att vara isolerade från omvärlden. Ett misslyckat försök att undvika en kollision slutar med att bilen blir stående vid vägkanten. Plötsligt blir det skrämmande uppenbart att familjen inte är ensamma. Peter står öga mot öga med något främmande. En underlig varelse med en mörk uppsyn, som därefter försvinner spårlöst i natten.

Väl hemkomna börjar otäcka olyckor att hända i familjens närhet. Peter bestämmer sig för att bege sig tillbaka till olycksplatsen, för att försöka finna varelsen. Detta blir startskottet till sökandet efter det okända med en historia som har sina rötter över hundra år tillbaka i tiden.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards