Direktlänk till inlägg 28 mars 2018

Galen i insekter - Dave Goulson

Av Bokfrun - 28 mars 2018 10:37

Hade jag fått läsa en bok som den här på biologin i skolan hade jag tyckt att det varit så mycket mer intressant.
Jag gillar den här boken och Daves andra bok: Galen i humor.
Jag som för övrigt inte är någon stort fan av småkryp/insekter har bara lust att gå ut och odla en blomsteräng för att få se vilka som flyttar dit.
Vi måste ta hand om våra småkryp även om vi tycker att de är läskiga. Dör de ut blir det inge bra för framtiden.

Så jaaa, jag tyckte den är boken var väldigt intressant. Jag tycker att han skriver på ett bra sätt.

Å visste ni att humlor slår med sina vingar 200 gånger i sekunden. Det är galet mycke måste jag säga, puh

Har ni hört talas om trögkryparna/björndjur då? Det är ett av de tåligaste varelserna på jorden. De har 8 ben, blir sällan längre än en millimeter, kan överleva 10 år utan vatten. Klarar av att bli nedfrysta till -273 grader celsius, upphettas till 150 grader celsius, klarar av att utsättas för ett tryck på 6000 atmosfärer å klarar även av 1000 gånger mer strålning än vad som skulle döda en människa. (Det är inte Dave som gjort dessa test på trögkryparna). Vilken överlevnadskämpe!

Så läs boken så får ni lära er mycket om insekter, växter och dyligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bokfrun - 30 oktober 2023 16:17

Lydias liv. En bok där du säkert kan reflektera och tänka bortom det som står, hur är det med din egen familj? Vad vet du om dina föräldrar eller far och mor föräldrar?  Tyvärr är detta ingen bok för mig. Den berörde mig inte. Jag läste och väntade...

Av Bokfrun - 26 september 2023 22:57

 Hedda är en liten tjej med mycket känslor. Att kämpa sig igenom skoldagarna är tufft, men hon gör det. Tänk om alla kunde förstå hur slitsamt det kan vara i livet för dessa NPF barn och deras familjer.  Det är sådan igenkänningsfaktor i den här bo...

Av Bokfrun - 24 september 2023 19:46

Det är väl något speciellt med böcker som utspelar sig förr i tiden?  I den här boken får vi hänga lite i 1800-talet med fattighus, kokerskor, tvätterskor, husjungfru, kammarjungfru och allt vad som hör 1800 talet till. Boken är uppdelad i tre dela...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 20:43

I det finaste kvarteren lurar många fula fiskar.  Överklass, medelklass, ”underklass” och mord. Mikaela Friis och hennes gäng gör sitt bästa för att lösa allt, trots egna personliga problem.  Boken var riktigt spännande och bra. Den sl...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 19:29

En bok som barn säkerligen uppskattar.  Alvas snabba och fyndiga kommentarer och tankar. Vissa kanske till och med känner igen sig i Alva, kanske får någon en förklaring på varför de fungerar som de gör eller varför det blir lite tokigt ibland.  F...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards