Alla inlägg under februari 2018

Av Bokfrun - 8 februari 2018 23:49

Vilken bok!
Jag var inte jätte imponerad av den första boken (blinka lilla stjärna) i den här serien, men den här boken var riktigt bra.

Jag kom på mig själv med att både rysa och hålla andan undertiden jag läste. Ville inte lägga ifrån mig boken en sekund utan ville läsa mer och mer och mer.


Jag rös, frös och höll andan. Så spännande var den! Helt klart en bok jag rekommenderar.

Ser nu fram emot sista boken (vad vet jag, det kanske kommer fler. Men sista boken för stunden iaf :-). )

Av Bokfrun - 8 februari 2018 11:10

Jag har ingen aning om vem Therese Lindgren är, men tydligen är hon någon form av bloggare/vloggare (eller vad det nu heter) på youtube. En känd sådan som vunnit flera priser.

Men i den här boken beskriver hon hur det är att leva med psykisk ohälsa.
Vilket intresserar mig då jag själv haft depressioner i mitt liv.

Jag tycker att första halvan av boken var lite små tråkig. Kan inte sätta fingret på varför.
Men andra halvan var riktigt bra tycker jag och intressant.
Hon lämnar även tips till de som känner/lever med en person med psykisk ohälsa, tipsen än riktigt bra tycker jag. Alla som känner någon med denna ohälsa borde faktiskt läsa den delen av boken åtminstone, Men gärna hela boken.

Jag lägger till en bild här nere. Nu är det en stor läsknapp mitt i, å viss text är färgad av någon anledning. Men jag tycker texten är riktigt bra.
För folk kan ibland ha en tendens att rycka och slita i en när man är hemma och är sjukskriven, för i deras värld är man ju ?ledig? nu å har det hur lyxigt som helst.
Men för den som är sjukskriven kan det vara ett helt företag att ens komma upp ur sängen.

Detta är ett väldigt viktigt ämne för mig.

Cdons beskrivning:

Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över, säger Therése Lindgren, Sveriges största kvinnliga youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt?

På ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att acceptera läget.



Av Bokfrun - 6 februari 2018 00:21

Vad fantastiskt att få läsa en bok som utspelar sig i ens närhet. Att faktiskt veta och kunna se bilder framför sig vart karaktärerna är. Och att även ta med riktiga kriminalfall som faktiskt har hänt gör boken ännu mer verklig.
Man har liksom själv befunnit sig på platser som beskrivits och förfasat sig över mord som skett i vår närhet.
Boken är levande + väldigt aktuell när det kommer till politiken och människors åsikter, den är annorlunda men på ett bra vis.

Det jag saknade är att texten kunde ha varit lite mer indelad i stycken. Ibland kändes det lite rörigt och svårt att hänga med, så då fick man läsa om sidan igen.
Jag hade velat veta mer om Alice och hennes familjesituation, hur var det å hur gick det egentligen.
Slutet kan jag känns kanske var lite platt. Eller så beror det helt på att jag såg att sidorna blev färre och färre men inget mer om Alice skrevs, kanske var det därför jag tyckte slutet var platt.
Hade även varit intressant att få mer inblick i dessa ögon (ni som läst vet vad jag pratar om) och alpha honan, runor osv.

Men jag ser med spänning fram emot att läsa nästa bok.

Boken var bra, spännande och omöjlig att lägga ifrån sig.


Å jag skulle så gärna vilja att dessa böcker skulle finnas inne på goodreads (en bra app för er som gillar böcker)

Av Bokfrun - 2 februari 2018 23:32

Jag är precis hemkommen från Gunilla Bergstrands releasefest för boken Bindgalen.
Jätte trevlig och mysig tillställning.
Vi fick även gå en liten snoa på mentalvårdsmuseumet, ett ställe jag länge tänkt besöka men som aldrig blivit av. Så det var väldigt roligt att få se det.
Mätta våra magar fick vi också göra med god plockmat.

Gunilla verkar vara en gullig författare och hon tog sig verkligen tid att skriva hälsningar i alla böcker hon sålde.
Själv köpte jag alla hennes tre böcker och ser nu fram emot att läsa dem.
1. Blinka lilla stjärna
2. Barnet i kupolen
3. Bindgalen

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards