Direktlänk till inlägg 26 februari 2014

Livet efter dig - Jojo Moyes

Av Bokfrun - 26 februari 2014 21:12

Men vilken gullig liten bok.

Boken har varit riktigt bra. Både gullig, rolig och sorglig. Tycker den har varit riktigt läsvärd!

Slutet kan jag tycka var lite segt, men det kan bero på att jag först sträckläst större delen av boken (för den var ju så bra) men sen kom det annat emellan så då blev det ett uppehåll på några dagar. Så jag kanske inte kom in i den riktigt på samma sätt igen.

Gillar ni den här typen av böcker så tycker jag helt klart att ni ska läsa den!!


   


Handling

"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång"

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. 

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Livet efter dig har blivit enormt älskad och populär i England, och valdes till årets bästa bok av läsarna i Richard & Judy Book Club. 


"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång"
En bokcirkel för alla

"Det är en rörande, smärtsam berättelse om en annorlunda kärlek. Språket är enkelt i kompositionen med en subtil humor, det dystra ämnet till trots. För att ta till en möjligen sliten kliché, så kan detta mycket väl vara århundradets kärlekshistoria."
Bibliotekstjänst

Jag har haft väldigt svårt att lägga ifrån mig boken och känner mig ovanligt engagerad i personerna, så till den milda grad att jag faktiskt tror att jag drömde om Lou och Will i natt. Lite som med One Day när det begav sig. 
Helena Dahlgren, Dark places blogg

Christ alive, what an amazing book. I cant think of enough superlatives. Im sick from crying. Its INCREDIBLY moving and so brave dealing with such a delicate subject without any silly sidestepping. SUCH a great heroine, so belieavable, real, lovable, likeable. And what a powerful love story. And told with such warmth. My book of the year so far. PLEASE read it!
Marian Keyes

JOJO MOYES (f 1969) har jobbat som journalist, bl a på The Independent, men är sedan 2002 författare på heltid. Hon har skrivit nio romaner, varav tre finns på svenska: Det skyddande regnet, Moln över Arcadia och Brudskeppet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bokfrun - 30 oktober 2023 16:17

Lydias liv. En bok där du säkert kan reflektera och tänka bortom det som står, hur är det med din egen familj? Vad vet du om dina föräldrar eller far och mor föräldrar?  Tyvärr är detta ingen bok för mig. Den berörde mig inte. Jag läste och väntade...

Av Bokfrun - 26 september 2023 22:57

 Hedda är en liten tjej med mycket känslor. Att kämpa sig igenom skoldagarna är tufft, men hon gör det. Tänk om alla kunde förstå hur slitsamt det kan vara i livet för dessa NPF barn och deras familjer.  Det är sådan igenkänningsfaktor i den här bo...

Av Bokfrun - 24 september 2023 19:46

Det är väl något speciellt med böcker som utspelar sig förr i tiden?  I den här boken får vi hänga lite i 1800-talet med fattighus, kokerskor, tvätterskor, husjungfru, kammarjungfru och allt vad som hör 1800 talet till. Boken är uppdelad i tre dela...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 20:43

I det finaste kvarteren lurar många fula fiskar.  Överklass, medelklass, ”underklass” och mord. Mikaela Friis och hennes gäng gör sitt bästa för att lösa allt, trots egna personliga problem.  Boken var riktigt spännande och bra. Den sl...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 19:29

En bok som barn säkerligen uppskattar.  Alvas snabba och fyndiga kommentarer och tankar. Vissa kanske till och med känner igen sig i Alva, kanske får någon en förklaring på varför de fungerar som de gör eller varför det blir lite tokigt ibland.  F...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards