Direktlänk till inlägg 27 november 2013

Slutstation rättspsyk - Sofia Åkerman, Thérése Eriksson

Av Bokfrun - 27 november 2013 20:11

  Jag tyckte:

Jag hade nog förväntat mig något annat när jag köpte denna boken i all hast. Läste inte riktigt vad den handlade om utan köpte den bara. Jag hade nog förväntat mig att det var fler tjejer som gav sin historia. Boken var bra det var den, väldigt mycket fakta kan man säga.

Det enda som var, var just att jag skulle vilja höra flera tjejers berättelse om hur de har upplevt sin tid på rättpsyk.

Det är ju helt sjukt att människor som skadar sig själva på olika vis tex: skär sig, svälter sig osv kan hamna på samma avdelning som riktiga brottslingar.

Tänk er att vara en liten anorektiker. Man är egentligen ingen större fara för någon annan än sig själv, men man har ändå sitt rum vägg i vägg med någon tokig våldtäktsman eller mördare eller dyligt. Hemskt måste jag säga. Man skulle vara rädd varje dag .


Denna bok hoppade jag dock några sidor i, i mitten. Vilket annars är tokförbjudet för mig. Men det blev lite för mycket upprepning eller vad man ska säga.



handling:

De är unga kvinnor som utvecklat ett allvarligt självskadebeteende, så allvarligt att allmänpsykiatrin inte längre har någon hjälp att erbjuda. Det enda som återstår är landets rättspsykiatriska högsäkerhetskliniker, där de spärras in på obestämd tid tillsammans med mördare och våldtäcktsmän, trots att de blivit dömda för något brott och inte utgör någon fara för andra. I bestraffningssyfte utsätts de för tvångsåtgärder som isolering, tvångshandskar och hjälm, ingripanden som långt ifrån alltid har lagen på sin sida.
Varken kvinnorna själva eller deras anhöriga kan påverka situationen de är rättslösa.

Författarna har under flera år engagerat sig i dessa fall och gjort ett stort antal intervjuer med kvinnor som vårdats inom rättspsykiatrin. De har också haft upprepade möten och samtal med ansvariga vårdgivare och myndigheter. Slutstation rättspsyk är en skakande rapport från ett Sverige vi inte längre trodde fanns.

"Författaren har gjort ett fantastiskt researcharbete. De kombinerar unik och oemotsäglig kunskap inifrån den slutna vårdmiljön med juridisk sakkunskap. Läs denna välskrivna, väldokumenterade och upprörande bok!"
Åsa Moberg

"jag trodde att jag skulle bli psykotisk av den intensiva panik jag kände. Jag kunde inte andas och hjälmen tryckte mot huvudet. Jag hade alltid tvångshandskar samtidigt som jag var isolerad, så jag kunde inte göra någonting alls. Det kändes som jag blev utsatt för tortyr."
Linda
«
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bokfrun - 30 oktober 2023 16:17

Lydias liv. En bok där du säkert kan reflektera och tänka bortom det som står, hur är det med din egen familj? Vad vet du om dina föräldrar eller far och mor föräldrar?  Tyvärr är detta ingen bok för mig. Den berörde mig inte. Jag läste och väntade...

Av Bokfrun - 26 september 2023 22:57

 Hedda är en liten tjej med mycket känslor. Att kämpa sig igenom skoldagarna är tufft, men hon gör det. Tänk om alla kunde förstå hur slitsamt det kan vara i livet för dessa NPF barn och deras familjer.  Det är sådan igenkänningsfaktor i den här bo...

Av Bokfrun - 24 september 2023 19:46

Det är väl något speciellt med böcker som utspelar sig förr i tiden?  I den här boken får vi hänga lite i 1800-talet med fattighus, kokerskor, tvätterskor, husjungfru, kammarjungfru och allt vad som hör 1800 talet till. Boken är uppdelad i tre dela...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 20:43

I det finaste kvarteren lurar många fula fiskar.  Överklass, medelklass, ”underklass” och mord. Mikaela Friis och hennes gäng gör sitt bästa för att lösa allt, trots egna personliga problem.  Boken var riktigt spännande och bra. Den sl...

Av Bokfrun - 30 augusti 2023 19:29

En bok som barn säkerligen uppskattar.  Alvas snabba och fyndiga kommentarer och tankar. Vissa kanske till och med känner igen sig i Alva, kanske får någon en förklaring på varför de fungerar som de gör eller varför det blir lite tokigt ibland.  F...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards